"Renfe té per endavant una transformació molt important com a empresa", que implica l'entrada de nous competidors en la llarga distància i l'Alta Velocitat, un canvi generacional i la seva transformació digital, segons va afirmar el president de la companyia, Pablo Vázquez.

En una entrevista amb Efe, Vázquez va repassar les principals fites dels 75 anys de la companyia, que es compleixen aquest any, i els reptes als quals s'enfronta en el camí cap al seu centenari.

L'empresa, amb una mitjana d'edat dels seus treballadors de 55 anys, ha d'afrontar el relleu generacional que es produirà en els propers anys, així com un canvi digital tant pel que fa a com es venen els bitllets com també en el manteniment dels trens.

"Renfe deixarà de ser l'única companyia que transitarà per les línies de viatgers i això serà un repte de primeríssim ordre", va afegir Vázquez, que està convençut que "hi haurà altres operadors d'Alta Velocitat a Espanya en poc temps".

Quant a les fites més importants en aquests 75 anys, va assenyalar, a més de la creació de Renfe, l'entrada en servei de Rodalies -que avui mou només a Madrid i Barcelona gairebé tres milions de persones al dia-, la divisió de Renfe i Adif el 2005 i "sens dubte" l'arribada de l'Alta Velocitat el 1992.

L'AVE, el gran canvi

"El tren d'Alta Velocitat el que suposa és un canvi complet en el tipus de servei que s'estava donant des de Renfe" cap a un model que té com a senyal d'identitat la puntualitat i "un servei molt cuidat".

Amb l'arribada de l'AVE -va recordar Vázquez- es va produir un canvi en la manera en què es viatjava a Espanya, on el vehicle particular era, des dels anys 40, el mitjà preferit per a les llargues distàncies.

"La gent abandona d'alguna manera el cotxe i torna a adoptar com a mitjà de transport de llarga distància el tren", va explicar Vázquez, que va destacar l'augment "exponencial" dels viatgers en Alta Velocitat, que "gairebé s'han triplicat" en els últims set anys, ja que s'ha passat de 8 milions el 2009 als 21 milions actuals.

En això hi ha influït, segons explica el màxim executiu de Renfe, la política comercial engegada al febrer del 2013, que comprenia, entre altres coses, reduccions de l'11 % en la tarifa base dels bitllets de l'AVE i descomptes de fins al 70% en funció de la disponibilitat.

Un accés més popular

"La política comercial ha popularitzat l'accés a l'Alta Velocitat, en apropar el tren a més persones", però també, va assenyalar el president de Renfe, ha fet més rendible la companyia en permetre portar els trens més plens.

L'Alta Velocitat dota Renfe, a més, d'una fortalesa més gran i és un gran actiu de la companyia en aquests moments: "Renfe és avui la millor empresa operant trens d'Alta Velocitat al món", va remarcar Vázquez.

Després d'analitzar els seus 75 anys de vida, l'actual president de Renfe conclou que la història de la companyia és "una història de servei als ciutadans d'aquest país". "M'agradaria que d'aquí a25 anys, un altre president pogués dir que la nostra vocació en aquests cent anys ha estat una vocació de servei", va concloure Vázquez, que va agrair a les "moltes persones i generacions" que han entregat a Renfe la seva dedicació i va postil·lar que, com li han recordat moltes vegades des que va arribar a l'empresa, "ser ferroviari no és qualsevol cosa".

El president de l'empresa dedicada al món ferroviari no va haver de respondre a cap pregunta pel mal servei executat a Rodalies Catalunya als últims mesos per culpa de problemes de subministrament i una inversió per sota de la mitjana en les vies i les infraestructures, que ha fet que el Govern es plantegi demandar la companyia.