El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, va mostrar-se contundent aquest diumenge davant la darrera avaria a la xarxa ferroviària que ha afectat principalment el Camp de Tarragona i Terres de l'Ebre, concretament a les línies R2 sud de Rodalies i les regionals R13, R14, R15 i R16, a més dels trens del corredor mediterrani.

En declaracions a Catalunya Informació, Rull va remarcar l'antiguitat del comboi avariat i va demanar al govern espanyol el traspàs a la Generalitat de vies de trens, catenàries i estacions davant la inoperativitat de la gestora Adif.

"N'estem tips, de donar les culpes a Madrid. El que volem és no ser ostatges dels errors dels altres", va assenyalar el conseller, qui va anunciar, a més, que després d'esgotar les vies de la negociació i de la reivindicació, ara s'obrirà la "via jurídica". Això es tradueix en un front comú de Govern i ajuntaments per dur Adif a l'Audiència Nacional a través d'un contenciós administratiu. Sobre l'avaria d'aquest diumenge, Rull troba "lògic" que "la gent estigui tant enfadada".

900 passatgers afectats

Un tren regional de Renfe procedent de l'estació de França de Barcelona en direcció l'Aldea va avariar-se poc després de les onze del matí i va quedar aturat entre l'estació de Calafell i Sant Vicenç de Calders. Uns 900 passatgers van quedar afectats per la incidència, així com la circulació de combois a les línies R2 sud de Rodalies i les regionals R13, R14, R15 i R16, a més dels trens del corredor mediterrani. Van acumular-se retards de 45 minuts pel fet que els combois del tram afectat només podien circular per una sola via. En el seu compte Twitter, primer, i en declaracions a Catalunya Informació, poc després, el conseller Rull va assenyalar que el tren avariat és de la sèrie 470 el qual, tot i estar reformat, va ser construït entre els anys 1975 i 1985. "És dels mes antics; no són unitats pròpies per fer viatges llargs com aquest" va assenyalar, posant com a exemple els trens Euromed com més adequats per fer el trajecte. "Un corredor tant fràgil i sensible com aquest s'ha de poder operar amb el millor material. És lògic que la gent estigui molt enfadada, perquè això ja forma part d'una rutina impròpia", va afegir. Josep Rull també va subratllar que la via de la negociació, primer, i de la reivindicació, després, amb Madrid està esgotada. "De cada 100 euros que Adif va prometre invertir, només n'ha executat el 26%", va apuntar, i va afegir que això és un fet "escandalós" i que motiva que el més adient seria que la gestió de les infraestructures ferroviàries passés a la Generalitat.

Sobre les converses amb Foment en un marc en què el govern espanyol encara està en funcions, Rull va recordar que en aquests moments aquest ministeri no té titular per la recent designació d'Ana Pastor com a presidenta del Congrés. La responsabilitat l'assumeix de forma interina el també ministre de Justícia, Rafael Català, a qui el conseller va adreçar una primera carta posant-se a la seva disposició, que no va rebre resposta. Rull va explicar ahir que es va adreçar una segona carta més "contundent" que en què es demanava que s'instés Adif a fer les inversions a què es va comprometre. Una carta que, segons assegura Rull, "tampoc ha tingut cap mena de resposta". "A l'altra banda no hi ha ningú que despengi el telèfon i els problemes es van succeint a Catalunya (...) i tenim un Govern que sap el que s'ha de fer, però no té les eines", va comentar. Per això, va demanar formar un "front comú" d'administracions, ajuntaments i societat civil perquè "volem gestionar les nostres infraestructures i estem en condicions de fer-ho millor, i ho volem fer millor", va concloure.