El Síndic de Greuges de Catalunya, Rafael Ribó, va acusar ahir el ministeri de Foment, Adif i Renfe d'"atemptar contra els drets de les persones" per les múltiples avaries, incidències i retards que pateixen diverses línies de Regionals i Rodalies.

Durant la presentació d'una anàlisi del funcionament de les línies R3, R12, R15 i R16, Ribó, acompanyat dels representants de tres plataformes creades per e-xigir la millora de la xarxa ferroviària catalana, va reivindicar el traspàs "total i integral" de les competències de gestió del servei de trens a la Generalitat. "En les pròximes setmanes, a mitjan octubre, presentarem al Parlament un informe sobre els drets de les persones en els serveis ferroviaris a Catalunya", va anunciar.

En el document d'anàlisi presentat pel Síndic s'han recollit les deficiències que, segons diverses plataformes d'usuaris, presenten les línies R3, R12, R15 i R16.

La portaveu de l'associació "Perquè no ens fotin el tren", Montse Ayats, va reclamar que es compleixin els desdoblaments parcials "previstos i promesos" a la R3, que comunica l'àrea de Barcelona amb el Pirineu, i la millora del manteniment de la línia per "garantir una fiabilitat més alta de l'actual". Ayats també va demanar a la Generalitat una racionalització dels horaris per adaptar-los "a les necessitats de la gent del territori" i va criticar els problemes d'accessibilitat de la línia. "No ens serveix de res que Renfe digui que està complint el 40% dels compromisos que té per al 2020 quan a la R3 l'accessibilitat als trens és zero", va denunciar Ayats.

D'altra banda, la representant de "Trens Dignes", Montse Castellà, va afirmar que han aconseguit que hi hagi una nova freqüència a última hora de la nit a la línia R16, que connecta Barcelona amb Tortosa i Ulldecona, i una rebaixa de les tarifes "gràcies a la pressió i ajuda del Síndic". A més, Castellà va assegurar que estan assolint una progressiva renovació de la flota de trens, "insuficient i lenta encara", i que van aconseguit que, a partir de l'1 de novembre, l'Euromed es pari a l'estació central de l'Ebre, a l'Aldea. "És una qüestió d'equidistància, entre cada estació des d'Alacant fins a Barcelona l'Euromed fa parada cada 7 quilòmetres, però des de Castelló fins a Tarragona cada 200", va criticar Castellà. No obstant això, Castellà va mostrar el seu malestar per la falta de trens els matins a la R15 per desplaçar-se a Barcelona, amb gairebé quatre hores d'espera entre un tren i un altre, i els retards a l'R16. "Entre l'11 de juliol i l'11 de setembre s'han produït 20.116 minuts de retard a l'R16, uns 14 dies de retard acumulat", va expressar Castellà, que va comunicar que des de la plataforma "no accepten els nous horaris en vigor des del 5 d'agost".

De la seva banda, el portaveu de "Trens Dignes a Lleida", Marc Tostado, va denunciar la falta de freqüències de la línia R12, que connecta l'Hospitalet amb Lleida, asseverant que "és la que menys en té a Catalunya, amb un tren cada sis hores en direcció a Barcelona", i la reducció de la velocitat en el tram entre Lleida i Mollerussa.

En aquest sentit, el Síndic va assenyalar que les "greus deficiències" que pateix el servei es deuen a la falta d'inversions a la xarxa de Rodalies i Regionals, i va reclamar la implementació de les mesures que recull l'informe presentat ahir per pal·liar almenys parcialment els problemes actuals.

Ribó va assegurar que el document d'anàlisi ja està en mans de tots els grups del Parlament, del ministre de Foment en funcions, Rafael Catalá, i de la presidenta del Congrés dels Diputats, Ana Pastor, així com dels grups parlamentaris catalans a les Corts Generals.