El PP proposarà, a la ponència educativa del seu congrés nacional, la creació d'una assignatura sobre valors constitucionals en l'ensenyament obligatori, perquè els estudiants rebin formació sobre la Carta Magna.

La proposta parteix d'un compromissari de Noves Generacions que va presentar una esmena amb aquest reclam, que s'inclourà en el text d'aquesta ponència coordinada per la vicesecretaria d'Estudis i Programes del partit, Andrea Levy.

Segons ha explicat Levy en declaracions a Efe, la proposta parteix de la idea que a Espanya la majoria dels ciutadans no coneix bé la Constitució, d'aquí la necessitat d'aquesta assignatura perquè els valors constitucionals ocupin un lloc destacat en l'educació.

En aquest sentit, la dirigent popular subratlla la importància que es coneguin els aspectes fonamentals del Sistema Jurídic, així com dels drets i deures que recull la Carta Magna, per la qual cosa s'hauria d'incloure el seu ensenyament durant les etapes obligatòries.

La ponència comptarà també amb una esmena de la portaveu del PP a l'Ajuntament de Madrid, Esperanza Aguirre, que defensa l'autonomia dels centres educatius per articular els seus plans d'estudis.

Aquesta esmena considera així que els centres han de poder decidir els plans d'estudi que creguin oportuns per ser els que tenen un major coneixement de les necessitats específiques dels seus alumnes i el seu entorn.

Tot i que l'Estat ha de controlar que, al final dels trams educatius, els alumnes hagin adquirit determinats coneixements, l'esmena defensa aquesta llibertat dels plans d'estudi.

Recorda a més que l'augment de l'autonomia dels centres és una recomanació reiterada de l'OCDE per millorar els resultats acadèmics, i ha d'anar necessàriament unida a l'exigència d'una major transparència en la rendició de comptes.

Una altra de les esmenes que els ponents han acceptat és relativa a la formació humanística i també s'inclourà en aquesta ponència.

L'esmena, d'un membre de NNGG, subratlla que la formació humanística, basada en el coneixement sòlid de la història, la filosofia i la literatura, és imprescindible perquè totes aquestes matèries són un instrument de formació d ' "una consciència lliure, crítica i reflexiva ".

Recalca Levy que és important que l'alumne adquireixi un esperit crític com a manera d'incentivar el coneixement, la creativitat i la llibertat de pensament.

L'esmena, que també aposta per fomentar l'oratòria, reclama que totes aquestes matèries es donin principalment en l'educació secundària.