Els turismes matriculats abans del 1997 i les furgonetes d'abans del 1994 no podran circular els dies laborables pels 40 municipis de la conurbació barcelonina a partir de l'1 de gener del 2019, mesura que s'avançarà a l'1 de desembre d'aquest any els dies d'episodis de contaminació ambiental. Aquest és un dels acords adoptats ahir a la cimera que van celebrar la Generalitat, l'Ajuntament de Barcelona, la Diputació, l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i representants locals de 40 municipis, que s'han compromès a reduir el 30% les emissions vinculades al trànsit abans de 15 anys, i el 10% en els pròxims 5 anys.

Aquestes mesures urgents s'adopten per aconseguir gradualment els nivells recomanats per l'Organització Mundial de la Salut (OMS) mentre s'accelera l'adopció de mesures locals per assolir els nivells fixats per la Unió Europea abans de desembre de 2020. La restricció de circulació afectarà furgonetes matriculades abans de l'1 d'octubre del 1994 i turismes anteriors a l'1 de gener del 1997, mentre que la Generalitat s'ha compromès a facilitar la flexibilitat horària del seu personal durant els episodis ambientals en hores punta. Abans de l'1 de juliol d'aquest any, les administracions aprovaran un protocol per detallar les accions de cada una en cada nivell d'alerta, els mecanismes d'activació per reforçar el transport públic, la implantació d'un títol de transport específic per captar nous viatgers en episodis de contaminació, i els canals de comunicació i coordinació de les institucions implicades, que han apostat per un «canvi d'esquema» del sistema de mobilitat que prioritzi el transport públic.

Les mesures, anunciades després de la cimera pel conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, beneficiaran un total de 4,3 milions de persones de 4 comarques catalanes de l'Àmbit-40, que inclou el Barcelonès, el Baix Llobregat, el Vallès Occidental i el Vallès Oriental.

Rull va assegurar que la situació obliga a «prendre decisions dràstiques i fermes per obtenir resultats tangibles i avaluables» i va destacar que aquesta cimera ha aconseguit el «primer gran compromís» en aquest sentit, ja que agrupa quatre administracions a més dels ens locals. «Fins ara no hem treballat de forma coordinada», va reconèixer Rull.

El conseller va destacar la importància de «començar pels episodis» perquè permetrà desenvolupar progressivament un nou sistema que substitueixi el transport privat pel públic. Rull es va comprometre a reforçar el sistema de transport públic perquè la restricció tingui el «mínim impacte en la vida de la gent» i també va prometre oferir «alternatives sòlides» sempre que es produeixin episodis de contaminació.

Durant aquests episodis, la Generalitat demanarà als ciutadans que «si no hi ha una necessitat molt imperiosa de moure's, renunciïn a desplaçaments que no siguin de naturalesa obligatòria».

«El nostre transport públic té molta capacitat, però en hores punta va molt carregat», va explicar el conseller, i per això el departament de Governació proposarà un nou horari d'entrada i sortida dels treballadors públics per evitar les aglomeracions i deixa la porta oberta a les grans empreses que s'hi vulguin sumar.

La cimera també va aprovar crear la T-episodi mobilitat per facilitar l'accessibilitat al transport públic i la targeta T-verda per a les persones que decideixin desfer-se dels seus vehicles antics, que els concedirà tres anys de transport públic gratuït, a més de facilitar l'adquisició de vehicles elèctrics a través d'ajudes i bonificacions i reforçar la presència de punts de recàrrega elèctrica.

El conseller no va descartar restriccions més severes en zones especialment protegides, com és l'àrea interior de les rondes de Barcelona, i per als vehicles que no hagin rebut cap etiqueta per part de la DGT.