El Govern de la Generalitat ha aprovat el nou model d'informe d'avaluació a partir de competències bàsiques als alumnes de primària, que s'aplicarà a final d'aquest curs. L'avaluació per competències situa l'alumne com a protagonista del seu aprenentatge i l'ajuda a ser més competent, va assenyalar ahir en roda de premsa la consellera d'Ensenyament, Meritxell Ruiz, després de la reunió del Govern català.

Abans d'acabar el curs, s'informarà les famílies de què suposa avaluar per competències, les novetats que contindrà l'informe de final de curs i els instruments per avaluar el procés d'aprenentatge dels alumnes, va explicar Ruiz.

El nou model es basa en les competències bàsiques fixades en el currículum i deriva de l'ordre d'avaluació del departament d'educació primària aprovada el 2016, i es basarà en els termes assimilació excel·lent, assimilació notable, assimilació satisfactòria i no-assimilació, per a cada bloc de continguts. Les avaluacions contenen els àmbits següents: lingüístic, on s'inclouen llengua i literatura catalanes, llengua i literatura castellanes, llengua aranesa i llengua estrangera. També l'àmbit matemàtic, de coneixement del mitjà, que inclou natural i social i cultural; i l'àmbit artístic, que inclou dansa i visual i plàstica, música i dansa. Altres àmbits d'avaluació són educació física, educació en valors i religió.

Per donar a conèixer els continguts i objectius de les avaluacions per competències entre famílies, el departament d'Ensenyament ha elaborat un document informatiu que es repartirà als centres.

Respecte als informes escrits, al final de cada trimestre el centre farà el seu propi model amb la informació de l'alumne, la seva evolució en l'aprenentatge dels aspectes personals i les mesures de suport en el cas que calguin. A final de curs, els centres hauran de formalitzar l'informe oficial en el qual s'explicitarà el grau de consecució de les competències i que aquest any es durà a terme a partir dels nous termes establerts. Als informes, també s'explicarà en què consisteix el pas de curs dels alumnes i la possibilitat de promocionar amb dificultats si el professorat considera que amb els suports corresponents l'alumne pot obtenir els aprenentatges.

Es preveu la possibilitat que un alumne estigui un curs més al llarg de tota l'etapa de primària, i en alumnes amb altes capacitats es preveu flexibilitzar la permanència d'un curs en tota l'etapa. En tots dos casos, l'alumne ha de tenir un pla individualitzat.