El sector del taxi va sortir ahir al carrer i va secundar majoritàriament aturades de diversa durada a diverses ciutats per demanar al govern central i als partits polítics mesures contra la competència, segons el seu parer «deslleial», de plataformes com Uber i Cabify.

En una jornada de protesta que va despoblar de taxis Barcelona i Madrid i va provocar cues de viatgers en aeroports i estacions, els representants d'aquest col·lectiu es van reunir al Congrés amb responsables de diversos grups parlamentaris per traslladar-los les seves demandes.

Des de Portugal, el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, va apostar per defensar el sector del taxi mitjançant més controls a les empreses que treballen amb conductors amb llicència VTC, com Uber i Cabify.

A Madrid, on l'aturada va ser de dotze hores, milers de taxistes -entre 10.000 i 25.000, segons els organitzadors, i 6.000, segons fonts de la delegació del govern- es van manifestar entre la glorieta d'Atocha i la plaça de Neptuno.

La marxa de protesta va transcórrer sense incidents ressenyables, encara que la policia va detenir quatre persones.

El president de la Confederació de Taxistes Autònoms d'Espanya, Julio Sanz, va dir que va ser una «jornada sense precedents» i va subratllar que el camí emprès pel sector «no té retorn». Si l'Administració no respon, va dir, «anirem a totes».

Sanz va demanar «mesures concretes i d'aplicació immediata» i va reiterar que l'Administració «ha de posicionar-se» i optar entre un servei públic i un altre de privat «en mans de tres o quatre grans empreses».

El president de la Federació Espanyola del Taxi (Fedetaxi), Miguel Ángel Leal, va assegurar que l'aturada «ha estat total» a tot Espanya i va qualificar de «massiu» el seguiment de la manifestació. Durant la marxa, es podien llegir pancartes amb lemes com «Stop VTC» o «Contra el desemparament del servei públic».

A Barcelona, on l'aturada era de vint-i-quatre hores, els passatgers que arribaven a l'aeroport del Prat van haver de buscar un mitjà de transport alternatiu, i això es va traduir en llargues cues per comprar bitllets de metro i agafar l'aerobús. El servei d'autobusos que connecta les dues terminals amb el centre de la ciutat era l'opció preferida. Els responsables de l'aerobús van augmentar la freqüència de pas dels vehicles, però en algunes hores va ser insuficient per absorbir la demanda.

Les aturades van disparar la demanda de viatges a través de Cabify i Uber, cosa que va portar les dues plataformes a suprimir temporalment la possibilitat de fer reserves a través de les seves aplicacions. Sí que va ser possible durant tot el dia demanar vehicles per a serveis immediats.