Els estibadors inicien avui dilluns tres jornades de vaga. Al ser festiu a Barcelona l'activitat serà la mateixa d'un diumenge. A Tar-ragona, en canvi, no és festa i es preveu l'activitat de sempre.

L'aturada serà durant les hores imparells de les 8 del matí d'avui a les 8 del matí del dimarts, la mateixa franja horària per les altres dues jornades de vaga, convocades per dimecres i divendres. En la darrera reunió mantinguda amb la patronal dijous passat els sindicats van decidir mantenir les jornades de vaga després d'un «canvi de discurs» de la patronal que, segons asseguren, «ja no es compromet amb la subrogació dels treballadors».

La vaga del sectors afectarà el moviment de diverses mercaderies als ports. A les instal·lacions de Barcelona els estibadors mouen vehicles; contenidors amb materials com mobles, menjar refrigerat, roba, electrodomèstics; granels com cafè, soja i cacau, i també ferralla o materials siderúrgics.

Dels vehicles que passen pel Port de la capital catalana, la majoria són de Seat. Aquesta empresa, però, no preveu tenir grans problemes, ja que des de fa mesos que està avançant tot el que pot les exportacions dels vehicles que fabrica i ha deixat espai a la planta de Martorell per acumular totes aquelles unitats que no podria enviar a causa d'una eventual vaga d'estibadors.

El 45% dels cotxes que es fabriquen a Martorell s'envien per via marítima, la majoria pel port de Barcelona.Després de la reunió mantinguda dijous passat amb Anesco, els sindicats van assegurar sentir-se «enganyats» després d'un «canvi de discurs» de la patronal respecte a la reunió del passat 23 de maig.

En aquest sentit, la Coordinadora Estatal de Treballadors del Mar assegurava que la patronal «no garanteix» la subrogació i no es compromet «en res».

«El que exigim és que compleixin amb la paraula donada i garanteixin tots els llocs de treball i també que es comprometin a formar part dels Centres Portuaris d'Ocupació» reclamava el coordinador general de la Coordinadora Estatal de Treballadors del Mar, Antolín Goya.

D'aquesta manera, s'havien trencat les negociacions entre patronal i sindicats, que afirmaven que «l'única eina» que els quedava als treballadors per aconseguir que les empreses «assumeixin» el principi d'acord era exercir el dret a la vaga.

Així, els sindicats van decidir mantenir la vaga pels dies 5, 7 i 9 de juny i divendres van presentar un preavís de nova vaga que començarà el 14 de juny amb una aturada de 48 hores ininterrompudes i continuarà durant les hores imparelles dels dies 19, 21 i 23 del mateix mes.