Col·locar paviments permeables en comptes de formigó i asfalt, edificar formant canons pels quals circuli l'aire, canviar el color de façanes i augmentar les zones verdes faria baixar la temperatura mitjana a les ciutats uns 2ºC, segons el Centre de Política del Terra i Valoracions (CPSV) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). El CPSV ha simulat els efectes del fenomen illa de calor urbà i del canvi climàtic a la Regió Metropolitana de Barcelona i ha denunciat que actualment els plans urbanístics no tenen en compte l'avaluació climàtica de les zones urbanes i metropolitanes, malgrat que l'augment de la calor afecta la salut de les persones i incrementa la mortalitat. L'estudi, dirigit pel professor d'Arquitectura Josep Roca, ha conclòs que l'efecte d''illa de calor' -més temperatura que en la perifèria- que es produeix a les ciutats és per la falta de vegetació, la impermeabilització del terra i l'ús de materials com l'asfalt i el formigó, que a la nit desprenen la calor acumulat durant el dia, igual que els vehicles i els sistemes d'enllumenat i de climatització. Segons l'estudi, el comportament tèrmic d'una ciutat depèn de factors geogràfics, climàtics, cobertes i usos del terra, però també de la vegetació, l'índex d'edificació, l'altura del terreny, la distància amb el mar, l'orientació i la pendent.