La reunió de mediació entre la direcció i el comitè d'Eulen va acabar ahir a la nit sense acord, de manera que els vigilants de seguretat de l'Aeroport de Barcelona-el Prat mantenen les vagues previstes per als pròxims dies, la primera d'elles demà, de forma parcial. En la mediació de la Generalitat, en què per primera vegada va participar Aena, el gestor aeroportuari, l'empresa va presentar una contraoferta als treballadors, però aquests la van rebutjar en considerar-la insuficient.

Després de la reunió al departament de Treball, que va durar prop de nou hores, l'advocat del comitè de vaga, Leopoldo García, va explicar que la proposta d'Eulen no dóna resposta «a cap dels punts» més destacats de «la taula reivindicativa elaborada per l'assemblea de treballadors», pel que no poden donar-li suport. L'advocat, a més, va destacar que una de les condicions que els treballadors van posar per desconvocar la vaga era que l'empresa retirés la demanda per vaga il·legal, cosa que no ha fet, de manera que se celebrarà un judici per aquest assumpte el 9 d'agost al jutjat social número 9 de Barcelona. García va assegurar que Eulen s'ha limitat a comprometre's a «estudiar i valorar» les propostes dels treballadors, sobretot aquelles referents a «la incongruència entre la càrrega de treball i la dimensió de la plantilla». «No es pot pretendre que enmig d'una vaga es facin propostes tan vagues. La plataforma dels treballadors és coneguda per l'empresa des de fa més de deu dies. És una vaga que ha observat escrupolosament els terminis de preavís», va afirmar. Per això, l'advocat va declarar que la proposta d'Eulen «no desconvocarà definitivament la vaga, però ni tan sols aconseguirà suspendre part del calendari previst».

Així doncs, les properes aturades parcials estan convocades per a demà i els dies 7, 11 i 13 d'agost, mentre que a partir del dia 14 la plantilla intensificarà la seva protesta i durà a terme una vaga indefinida de 24 hores.

Cues d'hora i mitja

L'aeroport va viure ahir un matí de caos, amb cues de fins a una hora i mitja als accessos de seguretat, a causa de la primera de les vagues parcials que van fer els vigilants de l'empresa Eulen, encarregada d'aquest servei. Les aglomeracions de passatgers van ser una constant durant tot el matí, tant a la T1, on el temps màxim d'espera es va situar en una hora, com en la T2, on els viatgers van haver de fer més d'una hora i mitja de cua per passar els filtres de seguretat.

Els treballadors d'Eulen, que reclamen una millora de les condicions laborals i un reforç de la plantilla, van fer aturades d'una hora a les 05.30, 10.30, 16.30 i 18.30 hores. Les més grans complicacions van tenir lloc entre les 05.00 i les 12.00 hores, mentre que a la tarda es va viure una situació de relativa normalitat, amb un temps d'espera d'uns vint minuts a la T1 i de deu minuts a la T2.

Els passatgers van afrontar les llargues cues amb resignació i enuig, i molts d'ells, que ja coneixien per endavant la convocatòria de la vaga, van acudir a l'aeroport amb fins a sis hores d'antelació per no perdre el seu vol. No obstant això, alguns es van trobar que els taulells de facturació van obrir més tard i que, per tant, de poc els va servir ser tan previsors.

«Fa un any que esperem les vacances i ens les volen fotre. Em sento frustrada», afirmava a Efe una usuària visiblement enfadada a la terminal T1, on va arribar sis hores abans de la partida del seu vol, però que tot i així temia no poder-lo agafar.

Alguns passatgers que viatjaven en parella o en grup van optar per repartir-se funcions i fer simultàniament dues cues: la de la facturació i la del control de seguretat. «Nosaltres estem a la cua mentre ells facturen les maletes. És que és un viatge car, al Brasil», justificava Bea Montovio, que es va mostrar preocupada per la situació però condescendent amb la protesta dels treballadors per reclamar millores de les condicions de treball. «És una situació difícil, però entenc les queixes dels treballadors. Són coses que tenen les externalitzacions», deia el nord-americà Christopher Grant, que fa quinze anys que viu a Catalunya.

La direcció i els treballadors d'Eulen van intensificar els seus contactes per intentar buscar una sortida al conflicte, primer a instàncies d'Aena i després del departament de Treball. Així, al matí, les dues parts es van reunir a l'aeroport amb responsables d'Aena. Després, tots es van traslladar al departament de Treball, on es va fer una nova reunió en la qual per primera vegada participava la direcció del gestor aeroportuari. En un recés d'aquesta reunió, Leopoldo García ja advertia que era difícil arribar en tan poc temps a acords que permetessin la desconvocatòria.

Adelte torna a la feina

Els que sí que van posar ahir fi a les seves mobilitzacions van ser els treballadors d'Adelte, la companyia que gestiona el servei de carros portaequipatges del Prat, que van desconvocar la vaga després d'arribar a un acord amb l'empresa. En aquest cas, la plantilla del servei, formada per 70 treballadors, tenia previst parar quatre hores per torn del 28 al 31 de juliol, de l'1 al 4 i del 12 al 15 d'agost i de l'1 al 4 de desembre.