El 2017 és un any especialment negre per als motoristes a les car-reteres catalanes. 43 persones han mort en accidents de moto en vies interurbanes a Catalunya (amb dades tancades el 21 de novembre), el 38,71% més que en el mateix període de l'any passat, quan 31 motoristes van perdre la vida a l'asfalt, 34 al final de l'any.

A més, se supera la sinistralitat del 2010, quan hi va haver 40 víctimes (fins al 21 de novembre). «Els accidents de motos i bicicletes estan estancats des de fa anys. Sembla que s'escapin dels resultats de les polítiques que sí que tenen un efecte important en altres vehicles», assenyala el coordinador de Mobilitat i Seguretat Viària del Servei Català de Trànsit (SCT), Òscar Llatje, en una entrevista a l'ACN.

Una de les mesures que vol aplicar Trànsit és la senyalització específica per a motoristes dels revolts més perillosos, sobretot aquells que, com que no són especialment tancats, el risc és més difícil de percebre. En el 30% dels accidents mortals, l'únic vehicle implicat ha estat la motocicleta.

«Després de l'obligatorietat del casc i de la seva implementació els anys 90, les xifres de la sinistralitat mortal dels motoristes no baixen», conclou Llatje.

Des del 2010, any de referència per complir l'objectiu europeu de reduir la sinistralitat mortal el 50% el 2020, el nombre de motoristes morts a les carretera ha experimentat una baixada lleugera alguns anys, mentre que en d'altres ha repuntat. La meteorologia és un dels factors que influeix en una sinistralitat més o menys alta de les motocicletes i aquest any, que ha fet molt bon temps, el nombre de víctimes mortals ha incrementat. En tot cas, però, l'accidentalitat mortal dels motoristes no ha experimentat una baixada sostinguda com la del conjunt de vehicles.

En aquest cas, a més a més, la comparació amb altres països és difícil, perquè la mobilitat d'aquests vehicles és singularment elevada a Catalunya i, sobretot, a Barcelona. De fet, la capital catalana és la ciutat europea amb més motocicletes per habitant, segons un estudi de la UAB publicat l'any passat.

A la demarcació de Barcelona, 24 persones que viatjaven en una motocicleta han mort en les vies interurbanes en aquest any 2017. Catorze van perdre la vida en el mateix període de l'any 2016 i 20 van morir el 2010 (sempre amb dades tancades el 21 de novembre).

A les comarques gironines, els accidents de trànsit han segat la vida de nou motoristes enguany.