L'Administració Estatal Oceànica de la Xina (SOA, per les sigles en anglès) va confirmar ahir l'enfonsament total del petrolier Sanchi una setmana després que topés contra un vaixell de càrrega al mar de la Xina oriental, un sinistre en què han mort 32 membres de la tripulació del petrolier i que ha provocat un abocament d'abast encara indeterminat.

El Sanchi va enfonsar-se definitivament al voltant de les 9 del matí (hora catalana) després d'una nova explosió en el seu casc, que ja estava semienfonsat en aigües pertanyents a la zona econòmica gestionada pel Japó, on va acabar arrossegat pels cor-rents marins.

La SOA va confirmar que una «gran taca» d'oli provocada per l'impacte continua cremant en la superfície, i que ja han començat les tasques d'avaluació de l'abast de l'abocament, segons la nota recollida per l'agència oficial de notícies xinesa Xinhua.

En el moment de la col·lisió, el Sanchi transportava 136.000 tones de cru de baixa densitat, l'equivalent a un milió de barrils, procedent de l'Iran.

Un equip de salvament xinès va recuperar aquest dissabte els cadàvers de dos tripulants.

El Sanchi transportava prop d'un milió de barrils de condensat de gas batural, un hidrocarbur altament inflamable que s'utilitza en la producció petroquímica, quan va xocar amb el transportista CF Crystal a unes 160 milles nàutiques de la costa de Xangai el 6 de gener.

Si tot el condensat es filtrés al mar en comptes de cremar-se, el vessament seria un dels més grans d'un vaixell en les últimes cinc dècades. La càrrega d'unes 150.000 tones mètriques a bord del Sanchi supera les 35.000 tones de cru que l'Exxon Valdez va vessar a prop d'Alaska, l'incident més important d'aquest tipus a la història dels EUA. Aquest vessament del 1989 va provocar la destrucció de fauna marina i dany ambiental a llarg termini.