El president i fundador del gegant tecnològic Facebook, Mark Zuckerberg, va assumir ahir tota la culpa al Senat d'Estats Units per l'abús de la companyia Cambridge Analytica, que va utilitzar dades de milions d'usuaris de la xarxa social per a la campanya electoral de Donald Trump el 2016.

«No vam tenir una visió prou àmplia de la nostra responsabilitat, i això va ser un gran error. Va ser el meu error, i ho lamento. Jo vaig començar Facebook, la dirigeixo i sóc responsable del que hi passa», va asseverar Zuckerberg davant els Comitès Judicial i de Comerç del Senat nord-americà. «Queda clar ara que no vam fer prou per evitar que aquestes eines es fessin servir també per perjudicar. I això inclou les notícies falses, interferències de l'exterior en les eleccions i el discurs d'odi, així com els desenvolupadors i la privacitat de dades», va afegir, i va admetre que no van fer «prou» per evitar que les dades personals de fins a 87 milions d'usuaris arribessin a mans de tercers a través de l'ús que en va fer la consultora Cambridge Analytica per afavorir la campanya de Trump per arribar a la Casa Blanca i per assegurar la victòria del Brexit al Regne Unit.

Zuckerberg, de 33 anys, va comparèixer davant del Senat nord-americà per donar explicacions a les comissions de Justícia i Energia i Comerç. La seva compareixença, inèdita, va aixecar molta expectació, sobretot mediàtica, ja que és el primer cop que Zuckerberg dóna explicacions als legisladors. Primer va respondre les preguntes al Senat i és previst que avui testifiqui a la Cambra de Representants. El rerefons de la intervenció és la transferència de dades personals a altres empreses i la proliferació de notícies falses a la xarxa social que va fundar quan estudiava a Harvard i que és utilitzada per uns 2.200 milions de persones arreu del món.

Ingerències externes

El directiu de Facebook va ser taxatiu, durant la compareixença, a l'hora d'afirmar que a Facebook «no es pot tenir un perfil fals». Però el multimilionari de Silicon Valley va reconèixer que no van saber detectar a temps les ingerències externes -en concret, bots russos- a la campanya de Trump del 2016: «Una de les coses que més lamento és haver anat tard a identificar les operacions de les agències russes. Esperàvem més ciberatacs tradicionals, ens va costar identificar noves operacions. Les vam detectar al voltant de les eleccions», va afirmar.

El cas de la filtració massiva de dades ha tingut un gran impacte: Facebook s'ha desplomat a la borsa un 14% les últimes tres setmanes i la seva popularitat ha caigut 28 punts en cinc mesos.