Quinze universitats de cinc comunitats -Catalunya, el País Basc, Navarra, la Comunitat Valenciana i Madrid- són les que aconsegueixen més indicadors d'alt rendiment, com patents als seus professors o les seves publicacions, i l'Autònoma de Barcelona (UAB) és la que obté millors resultats globals.

Ho conclou la Fundació Coneixement i Desenvolupament en la cinquena edició del seu rànquing CYD, que en aquesta ocasió ha publicat resultats de 22 àmbits de coneixement en 2.235 titulacions i 73 universitats. Després de l'Autònoma de Barcelona, figura la Universitat de Navarra (privada), que són les que obtenen millors resultats globals. Les altres tretze universitats que obtenen més indicadors alts són: Pompeu Fabra, Carlos III de Madrid, Girona, Autònoma de Madrid, Deusto (privada), Barcelona, Rovira i Virgili, Ramon Llull (privada), Politècnica de Catalunya, Pontifícia Comillas (privada), Mondragón (privada), València-Estudi General i Politècnica de València.

El director del rànquing CYD, Martí Parellada, va comentar ahir que «no hi ha cap universitat bona en tots els àmbits» i això «ni és bo ni dolent», però que el treball reflecteix «un sistema universitari espanyol cada vegada més ric i plural». Va especificar que les 73 universitats estudiades tenen algun indicador en el grup d'alt rendiment (també es classifiquen els centres per rendiment intermedi i reduït).

Segons els impulsors de la llista, l'objectiu és aportar més transparència sobre la universitat amb un enfocament multidimensional, fet que permet als estudiants prendre decisions «millor informades». L'estudi representa el 87% de les 82 universitats espa-nyoles que imparteixen graus, perquè n'hi han participat 50 de públiques (100% del total) i 32 de privades (72%). Parellada va afegir que no es tracta d'una classificació a l'ús, perquè el que es busca és destacar «el caràcter multifacètic» del sistema, perquè cada centre «és lliure d'escollir» on posar èmfasi. Parellada també va assegurar que entre el 2015 i el 2018 la crisi s'ha reflectit que han disminuït els professors als quals es reconeix capacitat investigadora (-10,8) i els docents estrangers, però les patents concedides per professor van augmentar el 50,1%.