PEPA MAÑÉCALDERS
L'Ajuntament de Calders va ocupar de forma "abusiva" més de 1.000 metres quadrats de terreny per construir-hi els accessos de la nova escola, situada a la zona nord de la població i a tocar de la carretera de Moià. Així ho estableix una sentència ferma de l'Audiència Provincial de Barcelona, que ordena desocupar la finca i fer-hi les obres per retornar-la al seu estat original. Després de la construcció de l'escola, el 2005, es va pavimentar aquest solar, on es van crear places d'aparcament i també es va dotar de mobiliari urbà, com fanals i bancs.
La sentència afirma que l'Ajuntament va ocupar el terreny sense ser-ne el propietari, ja que n'atorga la titularitat a Luisa Piñana Cruz, esposa i hereva de Jordi Bosch Freixa. Concretament, fixa que s'han ocupat 1.084,04 metres quadrats per fer els accessos a l'escola i, també, 54,47 metres quadrats per a l'edificació de l'escola. Pel que fa als prop de 55 m2 en els quals s'ha edificat una part de l'escola, la família demandant ha renunciat a reclamar-los. Si no fos així, fins i tot un tros de l'escola podria haver d'anar a terra.
L'alcalde de Calders, Jaume Perarnau, sosté que els terrenys, abans de cedir-los a la Generalitat, eren propietat de l'Ajuntament, "i així ho tenim escripturat al registre de la propietat".
Límits que daten del 1908
La família Bosch-Piñana va iniciar la reclamació dels terrenys en presentar una demanda al jutjat de primera instància número 2 de Manresa l'11 de novembre del 2005, quan ja s'havien començat les obres per adequar l'accés a l'escola. Aquesta família no viu a Calders i es va assabentar de l'ocupació per casualitat un dia que va passar per l'indret. El jutjat de primera instància de Manresa va estimar, el 28 de febrer del 2008, la reclamació de la demandant, perquè "s'han acreditat uns límits, uns camins al nord i al sud i un mur de pedra, que delimiten perfectament la propietat des d'un llunyà 1908". El jutge, Alfonso Álvarez Suárez, afegeix en la sentència que no té dubtes que la finca de l'Ajuntament de Calders prové d'una segregació de la finca propietat de la demandant.
Després d'aquesta primera sentència, l'Ajuntament de Calders va apel·lar davant de l'Audiència Provincial de Barcelona. L'1 de setembre del 2009 va confirmar la sentència del jutjat de Manresa i va establir com a ferma la resolució. En l'argumentació, es fa constar que l'alcalde, en la seva declaració al judici, va manifestar que existia el dubte que hi hagués hagut doble inscripció d'un mateix terreny. En tot cas, s'hi exposa que "la parc demandant ha intentat i aconseguit raonablement situar la seva finca registral en la realitat del terreny, mentre que l'Ajuntament pràcticament no ha fet res, ni per qüestionar la realitat física, ni per situar la finca adquirida sobre la realitat del terreny, i s'ha limitat a traslladar la seva convicció que l'havien adquirit de qui era el propietari del terreny".
Execució de la sentència
Passats mesos des que es va fer pública la sentència ferma de l'Audiència Provincial, la família que ha reclamat els terrenys on ara hi ha l'accés a l'escola de Calders ha demanat al jutjat que s'executi, o sigui que se'ls restitueixi la propietat ocupada en el seu estat original. La família Bosch-Piñana ha decidit fer aquest pas "atesa la inactivitat i l'incompliment voluntari de la sentència per part de l'Ajuntament de Calders". Si es donés el cas, els propietaris s'avindrien a negociar per trobar una solució sense que s'hagués d'arribar a enderrocar les obres ja executades.