L'institut de Sant Vicenç de Castellet ha vist retallada una de les dues línies de batxillerat, a les escoles Monsenyor Gibert, de Sant Fruitós, i Joncadella, de Sant Joan s'ha reduït la plantilla aquest any, a l'escola Renaixença de Manresa, amb un alt percentatge d'alumnes procedents de famílies immigrants, s'ha reduït el professorat de les aules d'acollida, a Santpedor els feia falta tenir vetlladors per a alumnes amb problemes i també s'han reduït, i així una llarga llista de "passos enrere" que ha fet l'administració de la Generalitat a l'hora de dotar els centres del Bages.

El sindicat Ustec, que en els darrers dies està fent una campanya entre el professorat demanant que participin en la vaga de demà contra les reformes d'Ernest Maragall, denuncia aquesta situació. El Bages no seria una excepció, sinó un exemple més de la retallada minuciosa que fa el departament d'Educació amb la voluntat de reduir despeses.

El calendari escolar imposat pel conseller Ernest Maragall que preveu un avançament en l'inici del curs escolar i una setmana de vacances el mes de febrer, i el decret de l'Autonomia de centres, són les gotes que han fet vessar el got i han portat el sindicat a la mobilització. La gradual retallada de serveis que havien vist els responsables del sindicat per la denúncia que els arriba de diferents escoles era el pòsit fins aquell moment.

Per a Rosa Cañadell, líder del sindicat Ustec, es tracta d'un decret que dóna més poder a les direccions dels centres, que crearà centres de diferent categoria, que individualitzarà els centres i que flexibilitzarà les jornades laborals perquè aquestes dependran més de cada direcció, que no pas dels guanys aconseguits com a col·lectiu de mestres.

Cañadell lamenta que el conseller Ernest Maragall hagi tingut una actitud de "poc diàleg", i assegura que amb les noves polítiques de restricció de recursos per a l'escola pública "es priva el centre de tirar endavant projectes educatius". Denuncia, com a exemple de la retallada, que s'ha introduït les substitucions d'un quart de jornada, amb la qual cosa hi ha moltes dificultats per trobar professorat, perquè no els surt a compte treballar i desplaçar-se a força quilòmetres de casa seva. Alhora, mesures com aquesta suposen, per a Cañadell, "més precarietat laboral".