Artés tindrà una nova ronda de circumval·lació, que completarà el tram que es va inaugurar el febrer del 2005. La variant s'obrirà per la part sud del nucli urbà i tindrà una longitud d'uns dos quilòmetres, tot i que el conjunt de la intervenció prevista n'abraçarà gairebé tres.

El futur vial connectarà l'entrada est del municipi (BV-4512) -on s'arriba per la carretera del Pont de Cabrianes o bé per la variant ja existent des de l'eix transversal- amb la carretera que va des d'Artés fins a Calders passant per Vista Pirineu (B-431).

Ara, la direcció general de Carreteres de la Generalitat, que és qui assumeix el projecte, n'ha tret a exposició pública els estudis previs, per tal que administracions, entitats i particulars hi puguin presentar propostes. L'alcalde d'Artés, Damià Casas, ha precisat, però, que la Generalitat encara no té un calendari definit per a la redacció del projecte constructiu i la realització de l'obra, pendent de la disponibilitat econòmica.

Aquesta variant ha de permetre descarregar el centre de la població de l'elevat trànsit de pas que va des de la zona del Moianès cap al centre del Bages o cap a buscar la connexió amb l'eix transversal, i a l'inrevés. Actualment, aquests vehicles han de creuar gairebé de cap a cap Artés pel mig del nucli urbà. A més a més, dins d'aquests trànsits hi ha registrat un volum elevat de camions que entren i surten del polígon industrial i que també es veurien afavorits pel nou traçat.

El tram de nou traçat s'iniciarà a uns 100 metres de la rotonda del final de la variant existent, al carrer de Salvador Espriu. La variant passa pel sud del nucli urbà d'Artés i se situa a continuació dels sectors d'urbanització existents o previstos a la planificació urbana. La futura ronda finalitzarà en una intersecció amb l'actual carretera B-431, d'accés al centre d'Artés, just a l'alçada dels primers revolts perillosos. Aquest encreuament serà format per un tercer carril central per als girs a l'esquerra. La nova carretera disposarà de dos carrils de circulació, un per sentit, de 3,5 metres d'amplada, i dos vorals d'1 metre.

Es retocaran revolts

El projecte també inclou la millora del tram més revirat de la carretera de Calders, des de l'accés a Artés centre i fins poc abans de la urbanització Vista Pirineu. S'eixamplarà la carretera fins a assolir els 3,5 metres d'amplada per als dos carrils de circulació i formar dos vorals d'1 metre.

Actualment, aquest tram té una secció que varia entre els 5,5 i els 6 metres de calçada i no disposa de vorals. A més a més de l'ampliació de la calçada, se suavitzaran els revolts més tancats amb petites variants de traçat.