El projecte del Govern de la Generalitat d'implantar un tren-tramvia al Bages presenta dues possibilitats de traçat al nucli urbà de Sant Joan de Vilatorrada, on el nou transport arribarà procedent del centre de Manresa. L'Ajuntament de Sant Joan es decanta decididament per l'opció que el traçat del futur tramvia transcorri pel costat del riu Cardener.

L'altra proposta de traçat planteja fer passar el TramBages pel mig del nucli urbà santjoanenc, per l'artèria que configuren el carrer Manresa i l'avinguda de Montserrat.

L'alcalde de Sant Joan, Ezequiel Martínez, argumenta que l'opció de fer transcórrer el futur traçat viari pel passeig del Riu "crea menys problemes de circulació. Si passés pel mig del carrer principal, totes les interseccions tindrien un semàfor. En canvi, si passa pel passeig del Riu, no hi ha tantes interseccions. En tot cas, només en una banda, perquè a l'altra hi ha el Cardener".

Ezequiel Martínez defensa el projecte del futur tramvia com "un bon complement al transport urbà, que és bo, perquè tenim autobusos cada 20 minuts" per connectar amb Manresa.

Canvi a l'estació de Cal Gallifa

L'Ajuntament de Sant Joan també ha presentat al·legacions al projecte del futur TramBages per tal de demanar que l'estació central, que se situa a davant de Cal Gallifa, es pugui traslladar al darrere de la zona de les fàbriques, també al costat del riu.

L'alcalde assegura que la ubicació que està plantejada "espatlla el centre urbà. I s'ha de tenir en compte que és un espai on, per exemple, se celebra el mercat setmanal".

Una altra qüestió que Sant Joan reclama que s'incorpori en el projecte del tramvia del Bages és que es tingui en compte que, més endavant, es pugui allargar el recorregut per fer arribar el traçat fins a la carretera de Calaf, a tocar de la zona esportiva. Aquesta estació aproparia el servei als veïns del sector nord, segons l'alcalde.

Una estació més, a Joncadella

L'Ajuntament de Sant Joan, a més a més, dóna suport a les al·legacions presentades per l'entitat municipal descentralitzada de Sant Martí de Torroella per demanar que, en el traçat del ramal de Súria a Manresa, s'incorpori una nova estació a l'indret del santuari de Joncadella.

Aquesta estació es reclama perquè s'hi puguin fer parades ocasionals en les diades en què s'hi fan actes, com l'aplec anual del dilluns de Pasqua, en què s'hi apleguen moltes persones de tot el Bages o bé altres celebracions de caire turístic i cultural que s'hi celebren durant l'any. Aquesta estació s'afegiria a les ja previstes al nucli de Sant Marti i al centre penitenciari Lledoners.

Des de Sant Martí, i amb el suport de Sant Joan, també es demana que, en el moment en què es redacti el projecte definitiu del futur tramvia del Bages, es concreti la situació exacta de l'estació de Sant Martí, desplaçant-la tal com demanen els veïns per millorar-hi l'accés per als usuaris.

Pel que fa a l'estació prevista als Lledoners, es demana que també es desplaci cap a la cruïlla del camí de les Torres, per facilitar-hi l'accés dels passatgers a la presó i també per acostar-la al sector de les Torres.

Previst per a abans del 2016

El projecte del TramBages, que es preveu que tingui un cost de més de 105 milions d'euros i que pugui ser realitat abans del 2016, consisteix a transformar prop de 25 quilòmetres de la via existent dels actuals ramals de mercaderies de la línia de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya entre Manresa, Súria i Sallent per adequar-los al transport de viatgers.

A més, s'hauran de construir 9,4 quilòmetres de nous trams de via per donar servei als nuclis de Manresa, Súria i Sallent, així com per allargar la línia des del Nou Congost fins a Sant Joan.