Santpedor podria doblar la població en vint anys i assolir els 15.000 habitants si consolida les àrees de creixement previstes en el futur pla urbanístic amb què treballa l'Ajuntament. El nou pla, del qual ja s'ha fet l'aprovació inicial tot esperant que pugui tenir el visti-plau definitiu el 2011, també preveu una ronda pel sud, que connectaria la carretera de Callús amb els polígons de Santa Anna, i que serviria de variant.

Santpedor creixerà "de forma compacta i ampliarà la seva actual circumferència", explica l'alcaldessa, Laura Vilagrà, i recorda que algunes de les àrees urbanístiques que incorpora el nou pla ja es preveien a les normes del 86 i que encara no s'han desenvolupat. El futur pla dibuixa quatre sectors de creixement, dos dels quals formen una gran àrea al sud-oest de l'actual nucli; al sud es preveu desenvolupar un sector urbanístic que en principi havia de ser industrial entre el camí de Joncadella i la carretera que va cap a Manresa, i a l'oest es preveu una zona urbana a la banda esquerra del camí de Joncadella i la ronda de Sant Pere. Els altres dos sectors, més petits, permetran consolidar trames que encara no s'havien desenvolupat. D'una banda, el sector al sud-est, i d'altra banda, una àrea al voltant de la carretera de sortida cap a Castellnou, al nord. Es busca un creixement estructurat, "primant la qualitat per sobre de la quantitat", diu Vilagrà. Explica que si bé el nou pla incorpora noves àrees urbanes respecte a les que hi havia el 86, es mantenen unes previsions "moderades" de creixement en habitants i a les quals "gairebé mai no s'arriba". I és que l'ampliació es compensa amb una major restricció pel que fa a la tipologia d'habitatges; a partir d'ara hi haurà d'haver un equilibri "entre pisos considerats petits i grans, quan fins ara s'haurien pogut fer tants microhabitatges com s'hagués volgut", i d'uns anys ençà, també s'ha regulat l'alçada màxima dels edificis.

Una variant de quatre carrils

Quan s'hagin desenvolupat els sectors residencials a l'oest i al sud, també es podrà completar l'anella de circumval·lació i donar continuïtat a la ronda de Sant Pere pel sud. En aquest cas, el pla preveu un vial de quatre carrils, "tot i que probablement se n'acabaran fent dos", diu Vilagrà. Partiria d'una futura rotonda a la carretera de Callús situada més a l'oest de l'actual cruïlla amb la ronda de Sant Pere. A partir d'aquí, i en direcció est, es construiria un enllaç amb la carretera de Manresa, la qual creuaria per continuar en paral·lel a la via del tren, fins a enllaçar amb una nova rotonda amb la carretera que de Navarcles, al polígon de Santa Anna III. Aquesta variant ha de descongestionar la circulació de dins del poble. Un cop feta, es traspassarien a l'Ajuntament les carreteres de Callús, Navarcles i Manresa, que ara són de la Generalitat, i es convertirien en carrers, tot i que de moment "sense cap reforma", explica Vilagrà. Pel nord, també es dibuixa una segona ronda (per sobre la de Sant Pere), pensada com a variant d'enllaç amb Castellnou, però per ara "no està projectada".