Prop de 80 quilòmetres de carreteres de la Catalunya central han canviat de mans. Es tracta de trams de vies considerades locals, que fins ara eren responsabilitat de la Generalitat i que passen a ser titularitat de la Diputació de Barcelona. Aquest pas hauria de contribuir a aclarir la potestat de les administracions el conjunt de la xarxa viària i, sobretot, a potenciar-ne el manteniment.

El conseller de Política Territorial de la Generalitat, Joaquim Nadal, i el president de la Diputació, Antoni Fogué, van signar ahir l'acord de traspàs, que afecta 22 trams de carreteres de la província, la meitat de les qual són a la Catalunya central, i que sumen un total de 157 quilòmetres de longitud. A més, el conveni inclou l'aportació conjunta de 381 milions d'euros en inversions en aquesta xarxa per als pròxims 15 anys.

Entre els vials traspassats destaquen alguns que fins fa poc eren carreteres principals i que ara han passat a ser secundàries i de connexió estrictament local. És sobretot el cas de diferents trams de l'eix del Llobregat a Sallent, Balsareny, Navàs, Puig-reig i Gironella, que han estat substituïts per traçats completament nous amb el progressiu procés de desdoblament d'aquesta C-16. Aquest conjunt de trams sumen prop de 16 quilòmetres.

Amb unes característiques similars, dins d'aquest paquet també hi ha l'antiga carretera de Rajadell a Aguilar de Segarra (N-141g), que també va perdre la seva funció de via principal des del moment que es va construir l'eix transversal. Altres vies rellevants són la variant de Casserres a Gironella, de recent construcció; diversos trams de la C-55, l'accés a Vallcebre; la connexió entre la A-2 i la C-55 per Collbató i la de Coll del Bruc a Can Maçana.

Les obres que es preveu que s'hauran d'executar en aquesta xarxa de carreteres locals es concretaran en un pla anual amb una inversió prevista de 20 milions d'euros cada any, que totes dues institucions finançaran al 50%.