Sorpresa, confusió i desconcert. Així és com es va rebre ahir entre la comunitat educativa de les comarques centrals l'anunci que va fer la Generalitat d'aturar la implementació d'ordinadors portàtils individualitzats a secundària.

La paralització del projecte, que aquest curs s'havia començat a estendre entre els alumnes de 1r i 2n d'ESO després d'un període de prova l'any passat, es deu a les restriccions pressupostàries a què ha de fer front el Govern, que, per altra banda, posa en dubte que es generin prou beneficis pedagògics per compensar aquesta despesa, segons va exposar ahir la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau. El programa compromet la Generalitat a finançar part del cost de cada ordinador, però actualment no hi ha diners per costejar-lo. Es calcula que aquesta retallada afectarà uns 40.000 alumnes a tot Catalunya que esperaven l'ordinador i que ara es quedarien sense.

I és que, abans de continuar amb el projecte de l'1x1, la Generalitat vol estudiar amb més detall la seva viabilitat i la forma d'implementar-lo, de manera que no es va arribar a precisar què passarà l'any que ve amb els alumnes que s'incorporin en els centres que aquest curs ja treballen amb els ordinadors. Aquesta és una de les qüestions que més preocupen tant els sindicats com els centres consultats ahir per aquest diari. Si bé entenen les dificultats econòmiques que travessa el Govern, li demanen un esforç per mantenir la continuïtat del programa com a mínim on ja s'ha començat a implantar.

La posada en marxa del sistema de l'1x1 a secundària ha comportat "una gran despesa que s'hauria d'haver mesurat amb més detall abans de fer-la", explica el secretari d'informació de la federació d'Ensenyament de la USOC, Pere Forga, però entén que ja no hi hauria d'haver marxa enrere "com a mínim en aquells centres on ja s'ha començat, perquè el trencament tampoc no ens porta enlloc". De tota manera, admet que comparteix amb la consellera la necessitat de valorar "determinades inversions en temps de crisi" i, malgrat que "l'1x1 ens sembli un projecte engrescador, s'ha volgut aplicar d'una manera massa precipitada, i cal estudiar bé com es pot anar aplicant a partir d'ara" on encara no s'ha introduït.

També des del sindicat d'ensenyament USTEC hi ha la sensació que el procés de digitalització de les aules es va fer de forma precipitada; "el projecte de l'1x 1 ja va néixer malament i, per tant, és lògic que continuï generant problemes", explica la seva portaveu a nivell de Catalunya, Rosa Canyadell, que considera que es va engegar "sense prou formació del professorat, i amb unes instal·lacions poc adequades als centres".

Reconeix que s'han fet esforços per avançar en aquest sentit, "que no hauran servit de res si s'atura el projecte, com a mínim si s'eradica del tot". Entén que una aturada en sec no solucionaria el problema, sinó que encara crearia més confusió; els professors difícilment es continuarien reciclant en aquesta qüestió, i també es podria frenar la voluntat de les editorials". En aquest sentit, Canyadell és partidària de donar continuïtat al projecte en aquells centres que ja l'han començat o, com a mínim, garantir que es podrà equipar totes les aules de contingut digital, amb un canó i una pissarra, en el cas que no es pugui dotar tots els alumnes d'un ordinador portàtil.

La notícia va agafar de sorpresa els centres educatius. Va ser tan sobtada que els seus responsables no s'atrevien encara a valorar-ne les possibles conseqüències, però en general coincidien a reclamar la continuïtat allà on ja s'havia iniciat. Al Jeroni de Moragas de Santpedor, per exemple, encara esperen la vintena d'ordinadors que havien demanat i que fins ahir estaven convençuts que arribarien. Si no, "ens suposarà un pas enrere" ara que ja tenen a punt les instal·lacions per col·locar-los i que es comptava amb els ordinadors per a determinades activitats encara que no hi ha-gués cap data, explicava la subdirectora, Marga Güell.

Per la seva banda, el director de la Joviat de Manresa, Jordi Vilaseca, deia que seria "incoherent" no continuar el programa allà on ja existeix. En cas de confirmar-se, pensa que podria comprometre els centres a l'hora de decidir, perquè l'aturada faria que hi hagués alumnes amb portàtil i altres sense, mentre que la continuïtat implicaria que les famílies assumissin el cost restant. Josep Tort, dels Maristes d'Igualada, atribuïa el problema "a una mala planificació econòmica", perquè des que s'inicià el procés "no s'havien de fer previsions només per a un any".