Amb l'objectiu de dotar amb el màxim d'expressivitat possible la música generada per ordinador, el 1995 es van començar a investigar tècniques per aconseguir que la música sintetitzada no sonés d'una manera tan mecànica, ja sigui mitjançant variacions rítmiques o en les pròpies notes.

El projecte, que a l'Institut d'Investigació en Intel·ligència Artificial del CSIC supervisa el callussenc Josep Lluís Arcos, ha evolucionat amb la incorporació de noves eines d'edició, i s'ha canviat el saxo per la guitarra en les investigacions. Ara, el projecte es coneix com a Guitarlab.

El procediment comença amb la gravació d'un músic tocant la guitarra, ja sigui en el mateix centre o en un estudi, i en què s'enregistra tant el so de cada corda com el moviment dels dits, "entenent que en funció d'aquest gest el so pot adquirir una personalitat pròpia" que variarà en funció de cada músic, explica Arcos, de manera que s'amplia el ventall de possibilitats a l'hora de millorar les formes d'expressivitat. L'experimentació amb aquest cúmul de detalls i la seva observació a través de l'ordinador permet generar noves formes d'expressivitat, que es poden aplicar sobre la música ja generada i perfeccionar-la.