Les obres de desdoblament que s'estan realitzant a l'eix transversal només deixen avançar en una dotzena de quilòmetres dels més de 80 que té aquesta via al llarg del seu recorregut entre Manresa i Santa Coloma de Farners, si bé també es permet a la part ja desdoblada que volta la ciutat de Vic pel nord.

Tots aquests trams on encara es pot avançar es troben a la comarca del Bages, i són comptats aproximadament entre l'enllaç Santpedor-Navarcles amb l'eix, d'una banda, i l'àrea de Gurb, de l'altra.

L'estat més avançat en què es troben els treballs entre Vic i Girona impedeix l'avançament quan se circula per l'eix al llarg d'aquest recorregut, i més concretament en els 22 quilòmetres que van des de la zona de coll de Romagats (a l'alçada de Sant Sadurní d'Osormort) fins a Santa Coloma de Farners, on fàcilment es formen cues i on la marxa s'alenteix per l'abundància del trànsit pesat i per una orografia accidentada i amb contínues pujades i baixades. En canvi, les obres al tram bagenc tot just van començar fa cosa de mig any, i les afectacions són menors, tot i que es van complicant a mesura que avancen els treballs. El trànsit també és abundant, però el terreny no és tan abrupte.

L'àrea que presenta més problemes és el recorregut que es troba a cavall entre el Bages i Osona, amb el túnel de Fontfreda pel mig, on hi ha uns 15 quilòmetres seguits de carretera on no es pot avançar en cap dels dos sentits de la marxa, des de l'àrea de Gurb (a Osona) fins aproximadament el trencall que comunica amb Santa Maria d'Oló (al Bages).

Es tracta d'un recorregut completament afectat per les obres, amb la senyalització provisional pintada de groc, i en què el límit de velocitat s'ha reduït dels 100 permesos abans als 80, 60, o fins i tot 40, depenent dels trams. A més, en tota aquesta àrea l'alentiment de la marxa s'ha deixat notar d'una manera especial, tenint en compte que s'han suprimit els aproximadament tres quilòmetres de carrils destinats a l'avançament de vehicles lents que el conductor trobava de pujada, tant en un sentit com en l'altre de la circulació, fins al capdamunt del túnel de Fontfreda.

D'aquest punt cap a l'oest, les condicions per les obres a l'eix transversal al seu pas pel Bages i l'Anoia no han variat més enllà de la precaució que cal prendre en determinats trams on s'han instal·lat estructures de formigó als marges de la carretera per separar-la de les obres que es fan al costat. Tanmateix, per ara no s'obliga a reduir la velocitat (que en general es manté als 100 km) ni s'hi ha suprimit la possibilitat d'avançar, tret de l'àrea de Joncadella on es preveu l'enllaç dels eixos transversal i diagonal (que unirà Manresa amb Igualada, Vilafranca del Penedès i Vilanova i la Geltrú).

En aquests moments, entre Santa Maria d'Oló i Calaf hi ha aproximadament uns 25 quilòmetres de trams on encara es pot avançar en sentit oest, i un parell més en direcció cap a Vic. Aquests trams inclouen tant la simple discontínua que separa els dos sentits de la marxa (en bona part concentrats a la recta d'Artés), com el tram ja desdoblat que hi ha a l'alçada de Manresa i Sant Joan, o alguns trams per a l'avançament de vehicles lents situats bàsicament al Bages oest i entre Sant Pere Sallavinera i Calaf.

Obres en trams intermitents

Les diferents fases en què es troben les obres de desdoblament de l'eix deixen un panorama molt divers al llarg del seu recorregut, amb un moviment continuat entre Girona i Vic, i amb treballs intermitents i en zones més concretes com més a l'oest, si bé s'han començat a moure terres pràcticament a tot arreu. El desdoblament transcorre en paral·lel a la carretera actual al llarg de tot el seu recorregut (ja sigui pel marge dret o per l'esquerre), tret de la variant de Sant Amanç, al terme de Rajadell, que tindrà un quilòmetre, i que s'allunyarà de l'itinerari actual per esquivar un conjunt arqueològic integrat per les restes d'una vil·la romana que hi ha en aquest indret.

El tram més avançat en l'àmbit de les comarques centrals correspon a l'àrea d'uns quinze quilòmetres entre Gurb i Oló, que té la dificultat afegida d'haver de desdoblar el túnel de Fontfreda. A hores d'ara ja s'ha foradat la boca del túnel pel vessant oest de la muntanya, mentre que a l'altra banda s'ha dibuixat la forma però no s'hi ha perforat.

Els treballs també han aixecat una gran esplanada de terreny a un parell de quilòmetres a l'oest de Sant Joan de Vilatorrada, on es preveu l'enllaç entre els eixos transversal i diagonal (en què també ja es treballa). Serà d'una extensió considerable, atès que els ramals de connexió permetran fer quatre moviments entre les dues vies; per continuar en direcció a Igualada sortint de l'eix transversal en els dos sentits de la marxa, i perquè els vehicles que vinguin de l'eix diagonal es puguin incorporar al transversal tant en sentit Girona com en sentit Lleida.

També comença a prendre forma la construcció dels viaductes de Sant Bartomeu, el Pla del Roure i de Pere Riera (a prop de Gurb), així com el que passa per sobre de la riera de Rajadell, al nucli de Castellar, on ja s'han instal·lat algunes pilones. També s'ha allargat el pont de la Renfe per sobre de l'eix a Rajadell.