Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya té en els seus plans de futur portar fins a les instal·lacions de les mines de potassa de Súria la línia ferroviària d'ample europeu per al transport de mercaderies.

Una infraestructura que ha reclamat explícitament l'empresa Iberpotash -propietària de les mines del Bages- per poder tirar endavant els seus plans de creixement, ja que dotaria aquesta explotació d'una línia de tren directa -sense necessitat de fer transvassaments de la mercaderia- cap a França i l'Europa central per al transport d'una bona part de la seva futura producció.

És una possibilitat que no disposa d'un projecte ni d'un estudi de viabilitat, ja que això és el que la companyia ha de començar a treballar, però que sí que té molt definits els punts de partida.

La clau d'aquesta possibilitat és que des de fa poc més de mig any hi ha en servei una línia de mercaderies transfronterera d'ample europeu -propietat d'Adif- que enllaça el port de Barcelona amb Lió (França), passant pel Vallès, Girona i Figueres. L'existència d'aquest corredor de mercaderies, que va entrar en servei el desembre del 2010, obre una possibilitat molt important perquè la Catalunya central també tingui una porta directa ferroviària cap a Europa.

Quina és la idea -encara no definida en projecte- que la companyia ferroviària catalana té damunt la taula? Allargar aquest ample europeu fins a Súria. De quina manera es faria? Aprofitant la línia ja existent de Ferrocarrils de la Generalitat des de Súria fins a Martorell passant per Manresa. Per fer-ho possible caldrà instal·lar a tot aquest traçat un tercer rail. D'aquesta manera, amb tres rails -els dos ara existents i el que s'hi afegiria- es crearien i hi conviurien dos amples ferroviaris diferents: el de via estreta -d'1 metre d'amplada, que és l'actual dels Catalans- amb l'ample internacional, l'UIC, de 1.435 mil·límetres. A banda d'aquest tercer rail en el tram ja existent, el projecte s'hauria de completar amb un petit tram nou d'ample europeu fins al nus de Castellbisbal per entrar directament al corredor europeu.

El tercer rail que s'hauria d'instal·lar per dotar el traçat dels Catalans d'ample europeu tindria una longitud d'aproximadament 50 quilòmetres, que és la distància que separa les instal·lacions d'Iberpotash a Súria de Martorell.

Fonts de Ferrocarrils han explicat que aquesta connexió del corredor de mercaderies fins al Bages és una idea que la companyia té entre els seus plans, però que és un projecte en què "tot està per concretar", que primer caldrà fer un estudi de viabilitat econòmica i que perquè arribi a prosperar "caldrà trobar socis privats". Es tracta, segons les mateixes fonts, d'un projecte d'internacionalització del negoci de les mercaderies que estaria sota el paraigua de la filial FGC Cargo.

El corredor ferroviari transfronterer amb el qual enllaçaria la línia de Súria a Martorell es va posar en servei el 21 de desembre passat. Es tracta d'una línia d'ample europeu que va des del port de Barcelona fins a Perpinyà -i d'aquí cap a Lió- pel nou túnel del Pertús amb una longitud de 168 quilòmetres. D'aquests, 92 són línies d'ample convencional (ibèric, de 1.668 mil·límetres), a les quals s'ha afegit un tercer rail per dins per fer-lo mixt amb l'ample internacional. Els 76 quilòmetres restants pertanyen a trams de la futura connexió Barcelona-Figueres de la línia d'alta velocitat cap a França.

Aquest corredor permet, respecte a la situació que hi havia abans no es va posar en servei, agilitzar el pas fronterer i, sobretot, eliminar la manipulació de les mercaderies -com que no hi ha canvi d'ample de via, no cal canviar de tren-, fet que s'ha estimat que suposa un estalvi de temps d'unes 6 hores. A més a més, la nova infraestructura ha permès augmentar la longitud dels trens des dels 450 metres fins als 750 metres i disposar, així, d'un volum de càrrega molt superior. L'enllaç directe des de Catalunya fins a Lió és clau, ja que aquesta ciutat francesa és un nus logístic de primer ordre.

Que prosperi aquest projecte és clau per als plans de futur d'Iberpotash al Bages. Tal com va informar Regió7-vegeu edició del 14 d'abril-, l'empresa minera preveu invertir 160 milions en tres anys per ampliar les instal·lacions de Súria. La companyia té un projecte de més abast, però condiciona les següents fases d'ampliació a millores en infraestructures, entre les quals les que permetin portar la producció per l'ample ferroviari internacional cap al port i el centre d'Europa.