La Generalitat calcula recaptar entre 5 i 10 milions d'euros per la futura aplicació del peatge per a camions que facin el recorregut complet de l'eix Transversal.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va ratificar ahir que la voluntat del Govern és aplicar aquesta taxa -batejada oficialment com a eurovinyeta- al llarg del 2013 (tal com va avançar Regió7 el 22 de novembre passat). La variabilitat en l'estimació de recaptació ve donada perquè, segons van informar fonts del departament, a hores encara s'està treballant, entre altres aspectes, en la definició de a partir de quins tonatges s'aplicaria aquest peatge. En conseqüència, depenent d'on es situï aquest llistó la futura taxa englobarà un nombre més o menys gran de vehicles pesants. Actualment, l'eix Transversal registra una mitjana diària de prop de 2.300 camions, que suposen una quarta part del total de vehicles que hi circulen.

Recoder va argumentar que el motiu d'aquest peatge no és només recaptatori, sinó també dissuasiu, "per diversificar el trànsit de camions a través de l'eix perquè, si la via és gratuïta, tots els camions passaran per aquí i es tracta d'una carretera que no està pensada per a això sinó per obrir relacions entre ciutadans i comarques".

Preguntat per si l'eurovinyeta es podria aplicar en un futur també als vehicles lleugers, Recoder va expressar que "tot està obert", malgrat que hi va afegir que "la nostra previsió és només per als camions, i la normativa comunitària preveu només aplicar-la als camions".

En aquest sentit, va reiterar que "no volem que cada cop que un camió travessa l'eix la Generalitat i els ciutadans hagin de pagar 12 euros", i va concretar -tal com ja havia avançat aquest diari- que ara s'està treballant per "incorporar la llei europea a la legislació catalana, ja que l'estat no ha autoritzat aquesta possibilitat".

El 17% dels peatges a l'ombra

La Generalitat pagarà a partir de l'any que ve a Cedinsa -la constructora i concessionària de la nova autovia Transversal (c-25)- fins a 9,1 euros per cada cotxe i 12,7 per cada camió que hi passin.

És el preu màxim que el Govern haurà de liquidar per cada tipologia de vehicle -l'establert en el cas que facin el recorregut sencer, de Caldes de Malavella a Cervera- per complir amb el contracte establert amb l'empresa pel sistema anomenat peatge a l'ombra.

El 2013 la Generalitat haurà de començar a liquidar amb la constructora el cost de les obres de desdoblament d'aquest eix (que es posarà en servei el 4 de gener), en funció del nombre de vehicles que hi circulin i dels preus estipulats en el contracte. El departament de Territori i Sostenibilitat estima que en el primer any aquest pagament es traduirà en una despesa de 18 milions d'euros, que suposa el 17% del fons que el Govern haurà de destinar per a aquests peatges a l'ombra, que ascendeixen a 107 milions, corresponents a diferents obres en carreteres executades els darrers anys.

Recoder va fer públiques aquestes dades per posar de manifest el llast que suposa el sistema de peatge a l'ombra, que en aquest 2013 es tradueix en gairebé el 50% del pressupost del seu departament.

Segons els càlculs de la conselleria, si les carreteres que s'han executat amb aquest sistema s'haguessin finançat amb pressupostos en el moment de la seva execució haurien costat 1.772 milions d'euros. Ara, el 2040, any en el qual acabarà concessió de l'eix Transversal, el Govern haurà fet front a 6.654 milions en concepte de cànon d'ús. Recoder va argumentar que el peatge a l'ombra és un sistema "que s'ha de reconèixer que té aspectes positius, però que és dolent si se n'abusa", en referència a l'ús que en va fer el tripartit.