Endesa ha posat en marxa a la comarca del Bages el pla d'inspecció de la xarxa elèctrica amb 'drones' a Catalunya. Aquests aparells teledirigits equipats amb càmeres d'alta resolució permeten enregistrar i revisar l'estat de la xarxa elèctrica i eviten el risc que comporta "l'actuació humana a les torres d'alta tensió", ha destacat aquest dilluns el responsable de la xarxa d'alta tensió a la Catalunya Central, Manolo García. Els 'drones' són una mesura complementària a les termografies amb helicòpter, sobretot en aquelles zones de difícil accés. El sistema, del qual s'havien fet proves pilot aquest estiu, es preveu estendre en els propers mesos a les comarques centrals.

Els 'drones' permeten una inspecció "molt més acurada i amb més definició de la instal·lació", ha subratllat el responsable de la xarxa d'alta tensió a la Catalunya Central, Manolo García. A més, la utilització d'aquests aparells teledirigits augmenten la seguretat de les revisions, ja que eviten que els tècnics s'hagin d'enfilar a les torres. "El 'drone' estalvia tota aquesta actuació humana que és una mica penosa i que té risc. Evitem aquest risc, millorem la qualitat de la inspecció, però els costos continuen sent els mateixos", ha explicat García.

Aquests vehicles teledirigits pesen entre dos i quatre quilos i un cop desplegats fan 75 centímetres de llargada. Els 'drones' estan equipats amb càmeres d'alta resolució que permeten captar imatges sense haver d'interrompre el servei als clients. L'objectiu d'introduir els 'drones' és també agilitzar les inspeccions dels elements del cablejat aeri. "La inspecció amb 'drone' ha durat cinc minuts; amb una actuació humana, hauria requerit entre 30 i 45 minuts", ha comparat.

García ha destacat que el Bages és la "zona pilot" de les inspeccions que tindran ja "resultats sòlids i realistes", després de realitzar les primeres proves en diverses línies de Catalunya. El responsable de la xarxa d'alta tensió a la Catalunya Central ha explicat que "existeixen uns costos d'inversió per als particulars i per a les empreses que realitzaran aquestes actuacions", però que aquest nou sistema "no té un cost suplementari per a Endesa" i ha destacat que tampoc significa "un descens de l'actuació humana".

Possibilitats de futur

Per a García, el 'drone' obre un "escenari de futur bastant interessant", ja que pot ser aplicat en moltes intervencions que "no requereixin una actuació humana". La companyia elèctrica també ha començat a utilitzar aquests avions no tripulats per verificar l'amplada dels correctors i corriols de seguretat que es troben a sota i als costats de la línia i que actuen com a tallafocs. També estan pensats per fer reconeixements aeris del terreny en cas de situacions d'emergència.

A més a més, s'està estudiant incorporar una càmera termogràfica als 'drones', tot i que García ha puntualitzat que els helicòpters continuaran sent "el plat fort" de les inspeccions termogràfiques.

Els multicòpters es poden controlar a uns tres o quatre quilòmetres de distància i són capaços d'enlairar-se i aterrar mitjançant la propulsió elèctrica i mantenir la posició i l'alçada gràcies a un GPS i a un control baromètric d'altura. Com a mesura de seguretat, aquests aparells incorporen un sistema que, en cas de pèrdua de senyal, retornen al punt de partida.