El conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Santi Vila, ha confirmat aquest matí al Parlament que una de les mesures de l'acord que el seu departament està negociant amb Autema és aconseguir que el tram del Bages de l'autopista funcioni com una segona «ronda de circunval.lació» de Manresa pel sud de la comarca, que és el de màxima congestió de la carretera C-55. Ara bé, ni Vila al Parlament, ni des del seu departament s'ha volgut concretar encara si per assolir aquest objectiu el que es planteja és una rebaixa substancial o directament la gratuïtat del peatge en aquest tram bagenc. Segons fonts de Territori, el que es vol implantar al llarg de la C-16, com ja s'ha fet en altres autopistes, és un preu per quilòmetres recorreguts. Unes quantitats que es pretén que siguin iguals per a totes les autopistes del país que depenen de la Generalitat, seguint dos criteris: autopistes amb túnels de pagament (tipus túnels del Cadí), o autopistes sense túnels. Aquest preu potser encara no serà igual que el de la resta d'autopistes aquest any però la tendència que vol imposar el govern és un anivellament progressiu de tarifes. Ara, el preu està establert en les concessions d'adjudicació de l'explotació de cada empresa.

El conseller ha respost aquest matí a la Cambra una pregunta formulada pel diputat bagenc de CiU David Bonvehí. El conseller ha manifestat que «no podem mantenir la relació contractual actual [amb Autema, concessionària de l'autopista de Manresa-Terrassa-Sant Cugat], entre altres coses perquè l'Estat s'ha retirat. Havia arribat a fer aportacions de fins a 20 milions d'euros i ara els ha deixat de fer. Per tant, les bonificacions que es feien no tenen ara el sostén que havien de tenir». Santi Vila ha afirmat que «ningú no entén que tinguem un trànsit de 30.000 vehicles diaris a la C-55, i al costat l'autopista amb pràcticament la meitat», i s'ha tornat a referir a les «importants inversions i actuacions» que s'estan fent a la C-55.

La gratuïtat de la C-16, sobre la taula

Tot i la manca de concrecions encara sobre aquest afer, el diari Expansión publicava ahir que el govern català estaria negociant amb Autema que s'apliqui la gratuïtat total en cas que s'usi la C-16 com a circumval·lació. El rotatiu també apuntava que per a la resta de casos es faria una rebaixa substancial del peatge de l'autopista de Manresa a Terrassa, que se situaria en el 50% del seu preu.

El Govern i l'empresa concessionària, que forma part del grup Ferrovial, estarien negociant a contrarellotge per tal de poder tancar l'acord de forma imminent abans d'acabar aquest any i que es pugui aplicar a partir del proper 1 de gener. L'objectiu és incrementar el trànsit d'aquest via i també millorar la liquiditat de la concessionària i reduir l'aportació de la Generalitat.

Aquestes mesures van en línia del descompte fix per hores que ja avançava l'11 de desembre Regió7 i que encara s'estava concretant. Aquest descompte substituiria els innovadors descomptes variables en funció del trànsit de cada moment, que van ser anunciats ara fa més d'un any pel conseller de Territori Sostenibilitat del Govern català, Santi Vila.