El Govern ha aprovat aquest dimarts nous descomptes a la C-16 entre Terrassa i Manresa per incrementar el nombre d'usuaris que utilitzen aquesta via i així descongestionar la C-55 i la C-58. En declaracions a l'ACN, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha apuntat que els descomptes cerquen "optimitzar" l'ús de la C-16 i així "reduir al mínim la sinistralitat" a la C-55 i a la C-58. Igualment, al tram de la C-16 entre Sant Cugat del Vallès i Terrassa, el Govern aplicarà una reducció del 18,37% addicional en la tarifa, que s'aplicarà a tots els vehicles lleugers de dilluns a divendres no festius.

Vila ha apuntat que el principal objectiu de la mesura és reduir la sinistralitat a la C-55, una fita "de legislatura" que el Govern "està guanyant raonablement". La manera d'aconseguir això és fent obres a la C-55 i "optimitzar" el corredor que representa la C-16 amb un "millor aprofitament" d'aquesta via. "Si fem aquesta feina, juntament amb una política de bonificacions i descomptes per un millor aprofitament de la C-16, aconseguirem reduir al mínim la sinistralitat", ha conclòs Vila.

El conseller ha recordat que d'ençà que el Govern va començar a actuar a la C-55, s'ha reduït en un 40% el nombre de sinistres greus i això implica que "el camí que s'ha emprès és el camí encertat". El titular de Territori i Sostenibilitat s'ha proposat acabar les obres ja començades en aquesta infraestructura, com la variant de Manresa o la separació de carril explícita a l'alçada de Castellbell i el Vilar.

Tram Terrassa-Manresa

El nou sistema tarifari a la C-16 consta d'un sistema de bonificacions en el tram Terrassa-Manresa, per millorar la mobilitat a l'entorn de Manresa i descongestionar la C-55 donar més fluïdesa i seguretat viària a aquesta via i a la C-58. Així mateix, es preveu l'homogeneïtzació de les tarifes i la implantació d'un sistema de peatge tancat virtual al tram Sant Cugat del Vallès-Terrassa, que ha de permetre una reducció substancial del preu, adequant-lo al recorregut real dut a terme pels usuaris. Aquest nou sistema s'afegeix als descomptes per recurrència, alta ocupació i baix nivell d'emissions.

En concret, hi haurà bonificacions addicionals per als vehicles lleugers que travessin el peatge de Sant Vicenç de Castellet a la C-16, de dilluns a divendres no festius entre les 7.00 hores i les 10.30h i entre les 17.00h i les 21.00h. Hi haurà també un descompte del 50% a la barrera troncal de la C-16 al peatge de Sant Vicenç de Castellet per als moviments des de l'entorn de Manresa per als vehicles que accedeixin a la C-16 pels enllaços 49 Manresa Sud o 50 Manresa Centre, en tots dos sentits de circulació.

També es farà un descompte del 100% a la barrera lateral per als moviments interns entre l'enllaç 41 Sant Vicenç de Castellet (incloent-hi els vehicles procedents de Monistrol de Montserrat) i els enllaços 49 Manresa Sud o 50 Manresa Centre, en tots dos sentits de circulació. S'inclouen els municipis de Navarcles, Sant Fruitós de Bages, Santpedor i Sant Joan de Vilatorrada. Es manté la reducció del 45% de dilluns a divendres no festius i els descomptes del 30% per a vehicles ecològics i del 40% per a vehicles d'alta ocupació. A partir del 15 de setembre s'hi afegirà la bonificació del 100% per a vehicles elèctrics.

Tram Sant Cugat del Vallès-Terrassa

Al tram entre Sant Cugat del Vallès i Terrassa, s'aplicarà una reducció del 18,37% addicional en la tarifa, que s'aplicarà a tots els vehicles lleugers de dilluns a divendres no festius, a partir de l'endemà de la publicació del decret al DOGC, aquesta mateixa setmana. També es posarà en funcionament un sistema de peatge tancat virtual per als recorreguts interns amb origen i destí als enllaços 13-21, de manera que els usuaris abonin el peatge en funció dels quilòmetres recorreguts.

Es mantenen els actuals moviments o recorreguts gratuïts (els que tenen els seu origen i destinació entre els enllaços 13 AP-7/B-30/Sant Cugat del Vallès i 16 Rubí/Sant Quirze del Vallès. Es conserven els descomptes del 30% per recurrència, 30% vehicle ecològic i 40% vehicle d'alta ocupació. A partir del 15 de setembre s'hi afegirà la bonificació del 100% per a vehicles elèctrics. Es manté la reducció del 45% de dilluns a divendres no festius.

En tots els trams, els nous descomptes s'aplicaran a partir del gener de 2016 una vegada implementats els sistemes de verificació i control necessaris. En aquest sentit, aquest dimarts també s'inicia el procés per licitar la instal·lació d'aquests sistemes. Cal que els usuaris facin el pagament del peatge mitjançant sistema dinàmic o telepeatge (Via-T) o qualsevol altre sistema dinàmic prèviament autoritzat.

Gratuïtat per al transport regular de viatgers

Els vehicles de transport públic regular de viatgers que pertanyin a empreses concessionàries autoritzades per als itineraris i freqüències establertes en els seus contractes estaran exempts de pagar els peatges. Aquesta gratuïtat s'aplicarà a partir del setembre vinent.

Millora de la mobilitat

En els últims anys, la Generalitat de Govern ha adoptat un conjunt de mesures a les autopistes de la seva titularitat per homogeneïtzar les tarifes dels peatges i promoure una gestió de la mobilitat més sostenible. En aquest sentit, s'està aplicant un sistema de descomptes acumulatiu a partir de criteris de recurrència, alta ocupació i vehicles amb baix nivell d'emissions. A més dels descomptes, el programa inclou l'execució d'obres de millora de la seguretat viària a les vies alternatives a l'autopista i la millora de la senyalització d'accés a la infraestructura.

Segons Territori i Sostenibilitat, la mobilitat per carretera entre Manresa i la conurbació de Barcelona es distribueix d'una forma poc eficient, atès que es basa principalment en dues vies convencionals, la C-55 i la carretera C-58 (més de 30.000 vehicles diaris), que suporten un gran volum de trànsit, mentre una via d'alta capacitat com la C-16, és infrautilitzada (la meitat que les anteriors, uns 15.000 vehicles diaris de mitjana). La C-55 i la C-58 registren un trànsit molt heterogeni; per exemple, reben molt trànsit local però també molts vehicles pesants que fan llarg recorregut.

Inversió de 20 milions d'euros

El nou sistema tarifari entre Manresa i Terrassa i l'execució d'obres tant a l'autopista com a la xarxa viària de l'entorn tenen com a objectiu fer la C-16 més atractiva i més accessible a l'usuari, alhora que descongestionar la C-55 i la C-58 i millorar-hi les condicions de seguretat. Aquestes actuacions, amb una inversió prevista de 20 milions d'euros, tindran un termini d'execució fins al 2016.