Un pas endavant, però insuficient. Aquesta és la valoració que fan bona part de les entitats, organitzacions i alcaldes consultats per Regió7 pel que fa al nou decret que regula la concessió de l'autopista C-16 a l'empresa Autema. Tot i que els descomptes previstos (vegeu infografia) es veuen de bon ull, no es consideren una solució definitiva.

El problema és que la C-16 va buida en comparació amb les carreteres C-58 i C-55, paral·leles a aquesta i per on cada dia passen prop del doble de vehicles. A més de la congestió del trànsit, les dues vies també han tingut una alta accidentalitat. Però la C-16 és de pagament, mentre que la C-58 i la C-55 són gratuïtes. La Generalitat preveu que les noves bonificacions, que s'aplicaran a partir del gener, atreguin a l'autopista usuaris que fins ara preferien les vies convencionals.

Però la majoria de persones consultades creuen que només hi ha dues solucions possibles al problema del corredor del Llobregat: desdoblar la C-55 o rescatar la C-16 i fer-la gratuïta. El portaveu de l'equip de Govern de l'ajuntament de Manresa diu que la ciutat ha de tenir una via ràpida fins a Barcelona. Mentre no s'ampliïn els carrils de la C-55, l'única opció és la C-16. Ara per ara, creu que els descomptes són una bona mesura. "Anem bé, però hem d'anar millor", diu.

L'alcalde de Sant Fruitós de Bages, Joan Carles Batanés, va més enllà. Amb la gratuïtat de la C-16, diu, no n'hi ha prou; caldria connectar l'autopista amb la A-2. "Aleshores la farem servir no només per anar al Vallès Occidental, sinó també per anar al Baix Llobregat", assegura. La Generalitat, però, no es planteja el rescat que reclamen molts dels representants entrevistats (Regió7 té previst publicar demà una entrevista al Conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, on n'explicarà el perquè).