Ferrovial i Abertis, les dues empreses accionistes d'Autema, que té la concessió de l'autopista C-16 entre Terrassa i Manresa, presentaran un contenciós contra el decret de la Generalitat que modifica les condicions de la concessió que hi havia fins ara.

Com ja va explicar aquest diari al seu dia, el decret estableix canvis en els criteris de compensació econòmica de la Generalitat envers Autema, que poden suposar un estalvi de prop de 28 milions d'euros anuals a la Generalitat. I és que, fins ara, l'administració pública pagava cada any uns 38 milions d'euros a la concessionària en concepte de compensacions per falta de trànsit, ja que s'establien unes previsions de trànsit inicials a partir d'un pla econòmic i financer i, si no s'assolia aquest volum, la Generalitat abonava el buit que quedava.

Amb el nou sistema, en canvi, el règim de compensació ja no s'estipularà en funció d'unes previsions de trànsit, sinó que es calcularà a partir del trànsit real que passi per l'autopista, i se subvencionarà part del peatge abonat per l'usuari. Això sí, s'augmenten les bonificacions, que, entre altres coses, inclouen la gratuïtat en hora punta i dies feiners a partir del gener per als vehicles que entrin i surtin utilitzant els accessos entre Castellbell i el Vilar i Manresa. Com que la diferència respecte al cost real l'assumeix la Generalitat, l'augment de les bonificacions implicarà més despesa per a l'administració pública, però, amb el canvi de sistema de concessió, la Generalitat preveu un estalvi anual d'uns 28 milions d'euros: dels aproximadament 38 milions anuals que paga actualment, calcula que passarà a pagar-ne uns 10 milions.