La línia de Renfe que connecta el Bages amb Barcelona té molt lluny la llum al final del túnel. La reducció del temps de trajecte entre Manresa, Sant Vicenç i Castellbell (les tres estacions actives que hi ha a la comarca) i el centre de la capital catalana és a hores d'ara una quimera sense horitzó definit, ja que la que sempre s'ha presentat com la que hauria de ser la infraestructura clau per engrandir la porta d'accés a l'àrea metropolitana, l'anomenat túnel de Montcada, no té cap concreció en el calendari i el ministeri de Foment ni tan sols no n'ha començat ni els estudis previs.

Una situació que, a la pràctica, suposa un incompliment flagrant per part de l'Estat. No només perquè aquesta infraestructura hagi esdevingut ja gairebé una reivindicació històrica, sinó sobretot perquè era un dels punts clau recollits en el Pla d'Infraestructures Ferroviàries de Rodalies de Barcelona que el govern central va presentar amb tota la solemnitat el 2009, pla que suposadament s'havia de desenvolupar des de l'any anterior (el 2008) fins al 2015. Just a la meitat de l'exercici en què aquell pla s'hauria d'estar acabant de materialitzar, del túnel de Montcada ni se'n sap res ni, a curt o mitjà termini, sembla que se n'esperi alguna cosa.

Encara a principi d'aquest any el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, va presentar els acords a què s'havia arribat amb el ministeri per a actuacions en infraestructures estratègiques, i pel que fa a la xarxa de rodalies hi havia el compromís de desdoblar en tres trams la línia R3 amb una inversió d'uns 95 milions d'euros, i d'un seguit d'actuacions al conjunt de la xarxa per "incrementar la seguretat, fiabilitat i funcionalitat del servei" . Del túnel de Montcada, però, no n'hi havia ni rastre. I el mateix departament de Territori ha confirmat a aquest diari que no tenen cap informació per part del ministeri que s'hagi fet el més mínim pel que fa a l'avantprojecte per acabar fent realitat algun any aquesta infraestructura.