L'aeròdrom de Sant Fruitós ja acumula més de 2.000 salts des que va estrenar la seva nova etapa com a escola de paracaigudisme amb el nom de Barcelona-Bages ara fa tres mesos i mig. La demanda ha superat totes les previsions i ha portat els seus promotors, l'empresa SkyDiveBCN, a ampliar l'horari en aquest tram final d'agost.

L'aeròdrom va reobrir les instal·lacions el cap de setmana del del 9 i 10 de maig, i el dia de l'estrena ja va superar el mig centenar d'usuaris. Des d'aleshores, les reserves no han parat de créixer. En números rodons, i pel que fa als salts en tàndem (que són els majoritaris), el mes de maig van passar per l'aeròdrom uns 350 saltadors, el juny 400, el juliol mig miler, i a l'agost es preveu tancar amb prop de 700. A tot plegat, s'han d'afegir els saltadors experts sense instructor, que suposen cap a uns 200 usuaris mensuals.

El gerent de SkyDiveBCN, Hernán Altamore, ha explicat que amb el poc temps d'experiència al Bages "estem treballant el triple que a la Cerdanya", on abans l'empresa tenia la seu (a l'aeròdrom d'Alp), que ja ha traslladat definitivament a Sant Fruitós. Admet que "segurament hi ajuda la major proximitat amb Barcelona" i el fet que són vacances d'estiu. La qüestió és que "hem hagut d'ampliar l'horari" per la demanda, amb previsions d'obrir tots els dies fins al setembre. L'horari habitual fins a mitjan agost (i al qual segurament es tornarà el mes vinent) és de dijous a diumenge, i de cara a l'hivern, els dijous tampoc s'obrirà tret de temporades puntuals en què pugui créixer la demanda. De moment, les reserves dels caps de setmana fins a l'octubre "ja estan força plenes", assegura Altamore, tot i que aconsella fer-ne per a casos de grups nombrosos: "si vénen persones soles o parelles a saltar, també ho podran fer".

Un servei en creixement

L'aeròdrom de Sant Fruitós va encetar el maig la seva nova etapa després que al gener va rebre l'autorització d'Urbanisme per adequar un mínim d'instal·lacions per iniciar l'activitat. La intenció és anar-les ampliant progressivament ara que també té aprovat (des del juliol) el Pla Director Urbanístic Aeroportuari (PDUA) que en defineix els usos i espais.

Per ara, consta de diverses casetes per a la recepció, despatxos, l'aula per als cursos de paracaigudisme, i l'àrea de serveis per al personal i els usuaris. També s'ha habilitat un bar amb una zona de pícnic, un aparcament, i s'ha condicionat l'hangar per guardar l'avioneta per als salts i on es preparen els paracaigudistes. En les properes setmanes es preveu acabar una piscina privada per als socis amb què ja s'està treballant, i arreglar tot l'accés que va fins al pàrquing amb la plantació de gespa artificial.

Més a llarg termini, l'aeròdrom de Sant Fruitós es vol consolidar com un centre d'activitat plural que també inclogui la pràctica de l'aviació esportiva, els vols turístics en helicòpter, o experiments amb drones. Per això, el projecte preveu la construcció i el lloguer d'hangars i d'un heliport.

De moment, però, l'aeròdrom de Sant Fruitós es nodreix bàsicament d'aficionats que volen viure noves experiències saltant amb tàndem, "i amb un perfil molt variat", explica Altamore, tenint en compte que es demana una estatura mínima d'1,20 cm i superar els 35 quilos de pes, però no hi ha més requisits tret d'un certificat mèdic per als majors de 65 anys. Tanmateix, l'aeròdrom també funciona com a escola de paracaigudisme, i els alumnes suposen la major part dels usuaris que salten sols en aquestes instal·lacions, amb avioneta, o també amb globus.

Actualment, l'aeròdrom de Sant fruitós disposa d'una plantilla de 18 treballadors, entre instructors, saltadors i personal d'oficines. Quan va obrir al maig, eren 10.