L'Aeroclub del Bages fa 25 anys i ho celebra amb un cap de setmana ple d'activitats per a les famílies i els aficionats al vol. Ahir el plat fort van ser els vols amb ultralleuger que alguns atrevits van poder fer, des de les nou del matí, aproximadament, al Camp de Vol Pla de Bages, dins el terme de Sallent. Unes 150 persones s'hi van reunir en un dia rúfol i ventós que no animava, precisament, a atrevir-s'hi. Semblava haver-hi menys gent de l'esperada.

A partir de les 12, el ritme d'enlairaments va ser força bo: un cada 10 minuts, de mitjana. S'hi havien aplegat una quinzena d'ultralleugers, alguns de models antics, dels anys 80 i 90. La majoria d'aparells només s'exposaven, mentre que alguns, pocs, pilots abnegats feien sortides per als que volien "batejar-se" en el vol.

El vent que feia ahir, segons va assegurar el pilot barceloní Salvador Pabón, dificultava una mica els vols, però no n'era un impediment. El manresà Xavi Cano va tastar-ho per primera vegada. Abans havia provat el vol amb avioneta i no en guardava gaire bon record. Reconeixia que s'havia marejat al principi una mica, però n'havia sortit tan content que volia repetir: "és molt xulo i hi vas molt segur". Explicava que l'aparell "es pot fer girar molt ràpid, com un helicòpter".

Sorpresos de l'estabilitat

Cano va tenir la sensació de "molta estabilitat" un cop enlairats i, a més, el va poder portar una estona: "és molt fàcil". La manresana Montse Brugarolas també s'havia quedat sorpresa de la calma que s'hi respirava. Esperava que l'aterratge li causés una forta impressió, cosa que no va succeir. "El paisatge des d'allà dalt és una meravella", va dir. El seu marit, Josep Comellas, fotògraf, que es delectava prenent-ne instantànies, descartava pujar-hi perquè té vertigen. La dona del pilot Pabón també en té, però apuntava que li causava més impressió "pujar dalt d'una cadira que posar-se dins la cabina".

Aquesta sensació compartida, de calma, va ser comprovada pel redactor, que es va enlairar amb Pabón, pilot des de feia 4 anys, que lamentava que hi hagués més curiosos fent fotos que no pas atrevits que hi volguessin pujar. Diu que per pilotar "cal tenir molt cap" i no fer caigudes brusques, perquè el risc de destrossa de l'ultralleuger "seria molt elevat".

Pilotar una hora pot costar uns 10 euros en benzina. L'aparell es va enlairar a uns 150 metres de l'aeròdrom, a una velocitat mitjana de 130 km/h. El que li va fer "més respecte" va ser l'aterratge, perquè havent-hi unes fàbriques a tocar de la pista, s'hi crea un canvi sobtat de la pressió del vent.