El conseller de Territori, Santi Vila, i el secretari de Mobilitat del mateix departament, Ricard Font, van tenir ahir un enuig monumental. El Servei Català del Trànsit (SCT) va ordenar aixecar les tanques del peatge de la C-16 a les 7 del matí, però només parcialment, entre el peatge de l´accés a Castellbell i en direcció a Manresa. Es va aixecar la tanca i es va anunciar per alguns mitjans de comunicació a través dels informatius de trànsit de primera hora. Però la mesura era insuficient, i es va veure ben aviat. Els diferents mitjans de comunicació anaven explicant la situació de col·lapse (també aquest diari a través de www.regió7.cat), es van fer uns quants canvis en el trànsit en funció de l´operativa, però no es va obrir del tot l´autopista fins a mig matí, passades les 10.

Segons ha pogut saber aquest diari, el malestar a Territori va sorgir cap a les 10, quan el secretari de Mobilitat va imposar la necessitat d´obrir el peatge. Ahir, fonts del departament indicaven la perplexitat de la situació, quan les obres estan anunciades a SCT des del mes de setembre, quan des d´aquesta data també hi ha les comunicacions fetes per escrit i quan se sap que el fet d´aixecar les barreres de l´autopista, en aquests moments i per aquesta causa, no té cap cost econòmic per a l´autopista.

El departament de Territori ha anunciat que analitzarà detingudament la informació que els faci arribar tant Mossos d´Esquadra com Infraestructures.cat (servei que gestiona l´obra) per avaluar el que es va fer i el que s´ha de fer en nous accidents i incidents que es produeixen a la C-55. De moment, es descarta fer una obertura permanent en hores punta del peatge de l´autopista.

La gestió del trànsit al sud del Bages ha aixecat crítiques i problemes. Des de Consell Comarcal del Bages i l´ens Xarxa Viària s´havia insistit en la necessitat d´obrir el peatge davant qualsevol situació de col·lapse a la C-55. Ahir, finalment, es va fer, però la mesura va ser insuficient.

Millor reacció, però...

Joan Badia, alcalde de Callús i responsable de Territori al Consell Comarcal, feia ahir «una valoració més bona», perquè finalment s´havia obert el peatge, però va advertir que calia millora «el sistemes d´informació i advertir del problema abans, a Vacarisses, Terrassa i Manresa, i no només en els punts d´accés com ahir. Des del Consell i Xarxa Viària, ahir es va estar en contacte amb Mossos i la conselleria de Territori. Des d´ERC del Bages, el seu president, Albert Mulero, tuitejava, «Santi Vila, dimissió».

Un dia de fúria a la C-55

El problema a la C-55 està advertit: amb els carrils separats per una tanca de formigó és un problema que hi hagi un accident en aquests trams i ahir es va viure la pitjor situació en anys. Des de les 7 del matí fins passades les 2 del migdia hi va haver una situació de col·lapse i de retencions al punt de la incidència i en diferents carreteres que es feien servir com a ruta alternativa. Ahir, per primera vegada, la Generalitat va fer aixecar les barreres del peatge de l'autopista per poder descongestionar.

El peatge es va obrir, fins ara aixecar barreres apareixia com a solució, però en canvi la xarxa del Bages va ser un caos i milers de conductors van quedar atrapats en l'embús. Que el peatge no s'obrís del tot des d'un primer moment, ahir es presentava com un dels problemes que podria haver contribuït de manera definitiva al col·lapse.

Abans de les 3 de la matinada, una grua que acabava d'instal·lar les tanques de formigó de la mitjana nova que s'està duent a terme a Sant Vicenç de Castellet (al punt quilomètric 19,7 de la C-55) es va desequilibrar i es va tombar, de manera que va ocupar un dels dos carrils. Estava fent l'operació de plegar el seu braç hidràulic. A aquesta hora no hi havia trànsit i la situació es va poder anar controlant fins a primera hora del matí. Veient que l'operativa per treure la grua tombada seria llarga, el Servei Català del Trànsit va fer aixecar la tanca de l'autopista en un dels dos sentits. Un carril de la C-55 estava habilitat per al trànsit (sentit Barcelona) i el trànsit en sentit ascendent es va desviar per l'autopista, de Castellbell cap a Manresa. L'habilitació va ser insuficient. Per aquest tram de la carretera, en les hores que va estar tancada, hi passen en un dia feiner com ahir entre 10.000 i 15.000 vehicles (les intensitats mitjanes són de 30.000-35.000 vehicles diaris).