El nombre de turistes que el 2015 va rebre Montserrat va baixar lleugerament respecte a l'any anterior. Però el que a priori podria semblar una dada negativa té més cara que creu. Bàsicament, perquè aquest descens és d'encara no l'1%, i es produeix respecte d'un exercici, el del 2014, que va suposar el sostre màxim en els 13 anys (des del 2002) que fa que s'exerceix un control més exhaustiu i amb paràmetres equiparables dels visitants que accedeixen al santuari. De fet, els resultats del 2015 són els segons millors en aquest període de gairebé una dècada i mitja. Alhora, consoliden plenament la xifra absoluta dels 2,3 milions de visitants, barrera que se supera per tercer any consecutiu, molt a prop dels 2,4.

La creu dels registres de l'any passat no es troba, per tant, en el volum de visitants, però sí en el mitjà que van utilitzar per arribar al santuari. El 2015 es va tornar a produir un desequilibri en favor del vehicle privat, trencant la tendència a l'alça dels últims anys de creixement global dels transports col.lectius. En definitiva, va tornar a créixer el nombre de visitants que hi van accedir per carretera, mentre baixava el dels que ho van fer utilitzant el cremallera. El nombre d'usuaris del tren va tornar a situar-se per sota dels 600.000 (en concret, 548.243), llindar que aquest servei de Ferrocarrils de la Generalitat havia superat per primer i únic cop en la seva història recent el 2014. El balanç és que dos de cada tres visitants de Montserrat van arribar-hi per carretera, fins a un total d'1.575.577 (que inclouen cotxes, motos i autocars). A més, dins d'aquesta xifra hi va haver un increment del 5% del nombre de vehicles privats (11.296 més), mentre que el d'autocars va baixar el 3,09% (565 autocars menys). Ara bé, les xifres dels transports alternatius a la carretera queden lleugerament compensades pel més que notable augment d'un servei històric, el de l'aeri, que va registrar un creixement del 13,6%, havent transportat un total de 253.215 viatgers.

Fonts del Patronat de Montserrat han concretat que el sosteniment de la xifra de 2,3 milions de visitants es deu sobretot a l'augment del turisme de proximitat, ja que l'estranger ha tingut una davallada respecte d'anys anteriors. Tanmateix, les bones dades que continua registrant Barcelona com a gran pol d'atracció són un dels factors fonamentals dels bons resultats dels darrers anys, ja que hi va molt vinculat.