La problemàtica generada entre els petits estalviadors afectats pels anomenats productes financers d'alt risc -preferents i deute subordinat- ja té una traducció econòmica a les nostres comarques, que dóna una dimensió del que ha suposat. Des del 2013 fins al primer trimestre del 2015 s'ha dut a terme tot el procés de tramitació de les reclamacions de Catalunya Caixa, i el resultat és que a la Catalunya Central s'ha conclòs amb la resolució de 3.985 casos per laudes -a través d'una junta arbitral-, la qual cosa s'ha traduït, a efectes pràctics, en un retorn de 35 milions d'euros als afectats.

Durant el primer trimestre de l'any passat, que va ser el darrer període del procés de tramitació, encara es van acordar el darrers 75 laudes. De fet, tot i que aquesta tramitació només va englobar un trimestre del 2015, aquest any passat les reclamacions relacionades amb serveis financers van suposar el 2,5% del total de reclamacions que es van realitzar a través de l'Agència Catalana del Consum.

Aquestes són unes de les dades més rellevants del balanç d'actuacions en defensa dels drets dels consumidors de l'Agència a la Catalunya Central durant el darrer any, del que els seus responsables en van exposar ahir les xifres. En aquesta demarcació es van presentar, 1.960 reclamacions referents a diferents àmbits, el que suposa el 20% menys que el 2014.

La directora de l'Agència Catalana de Consum, la berguedana Montserrat Ribera, va explicar que aquest descens notable es considera que sobretot respondria al fet que les empreses "han fet bé les coses i que prenen consciència i fan les coses ben fetes".

El 46,1% de les reclamacions es van fer a empreses de telecomunicacions i Internet. Telefònica, Vodafone, Endesa, Orange i Gas Natural són les que lideren el rànquing i superen el centenar de reclamacions.

Tanmateix, també són les que tenen un major índex de resolució, i, en el cas concret de les de telecomunicacions, set de cada deu casos s'acaben solucionant fora de la via judicial.

En l'àmbit de resolució de conflictes de consum, s'han resolt 1.167 casos per la via de la mediació i s'han acordat 112 laudes a la demarcació.

Les reclamacions a empreses de telecomunicacions i Internet equival al 46,1% del total que es van fer en aquestes comarques. Un fet que, segons la directora de l'Agència Catalana de Consum, respon també al fet que són les empreses que acumulen més nombre de contractes perquè a cada família hi ha diversos usuaris. Ribera, que ocupa el càrrec des del març d'aquest mateix any, va explicar que una de les línies de treball de cara aquest 2016 és aconseguir que els establiments s'adhereixin a la junta arbitral perquè és una manera de donar garantia als seus treballadors.