L'aeròdrom de Sant Fruitós de Bages ha registrat uns 4.000 salts en paracaigudes en el seu primer any de vida. SkyDive BCN va posar en marxa les instal·lacions el maig de l'any passat, i de moment compleix les expectatives quant a usuaris, per bé que també ha hagut de fer front a nombroses queixes de veïns de zones properes pel soroll dels avions "que anem corregint", assegura el gerent de l'empresa, Hernán Altamore.

L'activitat es concentra majoritàriament a l'estiu, i a final d'agost ja s'havien acumulat 2.000 salts. Des d'aleshores s'ha doblat la xifra, amb perspectives que a partir del juny es torni a disparar la demanda. La majoria de saltadors ho fan en tàndem (uns 2.500), i la resta són esportistes experimentats o bé han fet el curs de paracaigudisme a les mateixes instal·lacions que els permet de saltar sols.

Amb tot plegat "hem més que doblat" la quantitat d'usuaris que l'empresa tenia a l'aeròdrom d'Alp, d'on provenia, i que va deixar després del trasllat a Sant Frutiós. "Ens beneficiem de la proximitat de Barcelona", diu Altamore, que és d'on provenen el 90 % dels saltadors, i fins i tot "n'hi ha d'estrangers que passen uns dies de vacances a Barcelona i aprofiten per venir a saltar". L'empresa també ha guanyat clients des que fa viatges gratuïts d'anada i tornada entre l'aeròdrom i les estacions de Renfe i FGC per transportar clients que arriben i marxen en tren.

Mesures pel soroll

Un dels principals reptes que han hagut d'afrontar els promotors d'aquest aeròdrom són les nombroses queixes veïnals que hi ha hagut pel soroll dels avions amb què s'enlairen els paracaigudistes. L'alcalde, Joan Carles Batanés, assegura que "han baixat en picat".

I és que l'activitat a l'aeròdrom durant els mesos d'hivern es limita als caps de setmana, però de juny a setembre es duplica perquè ja es programen salts a partir de dijous, i l'activitat s'allarga perquè hi ha més hores de sol.

De tota manera, empresa i Ajuntament asseguren que s'estan prenent mesures per mirar de reduir el soroll el màxim possible a través de la Comissió de Seguiment (amb polítics, empresa i veïns), "i s'hi ha notat" després d'haver provat noves rutes, apunta l'alcalde, Joan Carles Batanés.

El canvi de rutes dels avions és la principal mesura que s'ha adoptat per reduir el soroll, i s'ha fet sobre la base de les aportacions dels veïns, "que apunten els dies i les hores de més soroll i així l'empresa sap quines rutes són les més molestes", afegeix l'alcalde. A partir d'aquí s'han anat buscant itineraris més òptims, fins al punt que "s'ha allargat 3 milles el conus d'enlairament i aterratge, i s'ha passat de 2 milles a 5", explica Batanés. Això vol dir que "no s'han d'enlairar i baixar tan ràpid perquè tenen més recorregut, el motor no ha d'anar a tanta potència, i no fa tant soroll". A més, "com que marxen més lluny, hi ha més opcions per fer girs, i buscar els llocs on ocasionin menys molèsties".

Per la seva banda, Altamore ha explicat que de cara a l'estiu es llogarà una avioneta de reforç "més nova, i que no fa tant soroll", per anar alternant els viatges amb l'actual. Afirma que també s'intentarà negociar amb el propietari de l'aparell poder mantenir aquesta nova avioneta menys sorollosa per a l'hivern.