Unes 150 explotacions agràries i ramaderes d'arreu de Catalunya obriran les seves portes el cap de setmana del 17, 18 i 19 de juny, amb motiu de la primera edició de 'Benvinguts a pagès', que té l'objectiu de reivindicar el món rural i ensenyar com i on es produeix allò que mengem.

La iniciativa, liderada per la Fundació Alícia, amb la col·laboració del departament d'Empresa i Coneixement i el d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, també té la implicació d'un 200 restaurants i uns 250 allotjaments, que oferiran menús, amb producte de proximitat, i paquets especials d'allotjament de cap de setmana.

Saber com treballen els pagesos i visitar hortes, vinyes, oliveres, ramats, granges o productors de mel, vi o sidra serà possible gràcies a la iniciativa, que és una aposta pel producte de proximitat, el món rural, el turisme d'interior i el potencial de la gastronomia catalana. Les explotacions faran visites gratuïtes el dissabte de 10 del matí a 7 de la tarda i el diumenge de 10 del matí a 3 de la tarda. Divendres i diumenge a la tarda diverses explotacions també faran visites gratuïtes per a grups que hagin fet reserva prèvia contactant directament amb la casa.

Les visites duraran aproximadament una mitja hora i no caldrà reservar amb antelació l'horari d'arribada, tot i que es recomana fer-ho si es tracta de grups molt nombrosos. La majoria de cases, després de la visita, oferiran un petit tast amb els productes que es fan a la masia o explotació i, a més, tindran una zona de venda per als visitants que vulguin comprar aquell producte directament en origen, de la mà dels seus productors.

Benvinguts a pagès és una experiència turística que permet que cadascú organitzi el seu cap de setmana a mida en qualsevol punt de la geografia catalana. A través del web www.benvingutsapages.cat, els visitants poden consultar les explotacions, restaurants i allotjaments que participen en la iniciativa, i triar quines cases de pagès volen visitar, quantes nits volen passar fora, on es volen allotjar i on volen reservar el seu menú.

La campanya s'emmarca dins els actes de la designació de Catalunya com a Regió Europea de la Gastronomia 2016 i de l'Any temàtic promocional dedicat a la gastronomia i l'enoturisme, i es vol consolidar en el programa d'esdeveniments anuals a Catalunya.