"La conclusió que he tret d'aquest documental és que hem de continuar la pressió fins que aconseguim la solució: sigui el desdoblament de la C-55 o sigui l'alliberament de la C-16". Aquesta és la reflexió que feia ahir al vespre el jove navarclí David Villarreal, autor del documental sobre la C-55 CarRatera, després d'haver-lo projectat per primera vegada en públic, a la sala d'actes del Montepio de Conductors de Manresa.

Unes 80 persones van assistir a l'acte, entre les quals membres de la Plataforma No Més Morts a la C-55, víctimes d'accidents de trànsit i, sobretot, usuaris habituals de la carretera, que, tal com va posar de manifest Villarreal, "es tracta actualment del tema més important del Bages, si més no en infraestructures, tal com m'han reconegut tots els entrevistats".

Villarreal, de 22 anys, ha elaborat el documental com a treball final d'una assignatura de Comunicació Audiovisual a la Universitat Autònoma de Barcelona, on en els darrers anys s'ha desplaçat diàriament en cotxe utilitzant les perilloses C-55 i C-58. L'accident mortal d'una noia de Manresa el març passat a la C-55, a Sant Vicenç, el va fer decidir a elaborar el treball sobre la problemàtica.

El film, de deu minuts de durada, aborda diverses qüestions al voltant de la C-55, com ara les recents obres que han deixat la carretera feta una "ratera". Tal com va constatar ahir en l'acte una de les portaveus de la plataforma, Fina Casals, "s'ha instal·lat aquesta mitjana intermèdia per evitar els xocs frontals, que era una de les causes principals de mort, però ara hem aconseguit que això sigui un tub, una CarRatera, tal com diu el títol del documental". El treball també aborda la reivindicació de la gratuïtat de la C-16, per tal de transvasar-hi el trànsit de la C-55, i les bonificacions estrenades enguany a l'autopista. Uns descomptes que ahir mateix, en l'acte, el president del Consell Comarcal del Bages, Agustí Comas, va qualificar d'insuficients: "ens cal que les bonificacions siguin les 24 hores del dia, de dilluns a divendres, i que arribin als usuaris del Berguedà i del Solsonès", va dir.

El documental, que ha entrevistat una quinzena de bagencs, entre activistes, víctimes d'accidents, polítics i periodistes, també plasma la feina que ha fet els darrers anys la Plataforma No Més Morts a la C-55, des de talls de carretera després de cada accident mortal fins a entrevistes amb consellers, passant per una denúncia a la fiscalia sobre el possible tracte de favor que la Generalitat sempre ha dispensat a Autema, la concessionària de l'autopista. Una concessió que ahir va tornar a ser el blanc de les crítiques, per l'opacitat del contracte i del cost que suposaria alliberar el peatge.