El Govern estén a tots els recorreguts els descomptes aplicats enguany a l'autopista

En dies laborables, i en les mateixes franges de matí i tarda que ja hi havia establertes, el peatge serà gratuït per als que entrin o surtin al peatge de Castellbell i del 50% per als que passin pel troncal, sigui quin sigui el seu origen i destinació

08.07.2016 | 07:20
Reunió entre el conseller i representants territorials, prèvia a l´anunci

La Generalitat ha reconegut que el nou sistema de descomptes que va començar a aplicar el gener a l'autopista Terrassa-Manresa (C-16) no ha donat, en el primer mig any, els resultats que s'esperaven. És a dir, que no s'ha traspassat de la C-55 cap a l'autopista el volum de trànsit que es pretenia. Per aquest motiu, ahir el conseller de Territori, Josep Rull, va anunciar una modificació d'aquestes bonificacions en forma d'ampliació.

De quina manera? Serà una ampliació pel que fa a l'extensió territorial que s'inclourà dins d'aquestes rebaixes del peatge. Si fins ara aquests descomptes estaven limitats al moviment de vehicles entre el peatge de Castellbell i l'enllaç número 54 (el que hi ha entre Sant Fruitós i Navarcles) d'aquesta via de pagament, la nova modalitat el que fa és ampliar-ho a tots els recorreguts, sigui quin sigui el seu origen i destinació.
Els criteris base dels futurs descomptes són els mateixos que s'aplicaven des del gener. És a dir, són efectius per als turismes en dies laborables i en dues franges horàries que es consideren hores punta (de 7 a 2/4 d'11 del matí i de 5 a 9 de la tarda).

Per als que surtin de l'autopista al peatge de Castellbell venint del nord, i per als que hi entrin en aquest mateix sentit, la bonificació és del 100%. I per als que passin pel peatge troncal i continuïn per l'autopista, aquest descompte és del 50% (l'import queda en 2,11 euros). Quina és, doncs, la novetat important? Que fins ara si el conductor ja venia per la C-16 des de Berga, Navàs o Sallent (o hi anava), aquests descomptes no se li aplicaven. Però quan entri en vigor la modificació anunciada ahir, sí que en gaudirà. El requisit que també es manté és que el pagament s'ha de fer via Teletac.

Per materialitzar l'ampliació el Govern ha de tramitar una modificació del decret que regula aquests descomptes. L'objectiu és que el canvi entri en vigor el setembre, però si la concessionària Autema hi presentés al·legacions no es faria fins el gener.

Situar la C-55 en 25.000

El conseller Josep Rull va anunciar ahir l'ampliació dels descomptes després de mantenir una reunió amb representants de les comarques centrals, entre els quals la delegada de Govern, Laura Vilagrà, els presidents comarcals del Bages, Agustí Comas; del Berguedà, David Font; i del Solsonès, Sara Alarcón; el president del Consell d'Alcaldes del Bages, Ferran Estruch, i els diputats de Junts pel Sí David Bonvehí i Adriana Delgado. Rull va començar reconeixent que el balanç dels sis mesos de funcionament dels descomptes mostrava que no havien donat el fruit esperat.

El conseller ho va argumentar exposant que en els trajectes a l'entorn de Manresa s'han beneficiat dels descomptes en aquests sis mesos un total de 237.304 vehicles, que equival a 2.200 el dia. Això suposa un volum el 41% inferior a les expectatives que es tenien. A la franja de matí l'han utilitzat uns 1.150 vehicles dia, i a la de la tarda, uns 850. Segons les dades aportades per Josep Rull, amb xifres rodones el transvassament de vehicles entre la C-55 i l'autopista a partir de l'aplicació d'aquests descomptes ha estat d'uns 2.000 diaris. De manera que la mitjana de vehicles que circulen cada dia laborable per la C-55 hauria passat de 29.000 a 27.000; i a l'autopista de 12.000 a 14.000.

Es calcula que amb l'ampliació de l'abast dels descomptes la nova mesura podria comportar un increment de 2.600 vehicles addicionals que deixarien de circular per la C-55 o la C-58. Aquests s'afegirien a uns 2.200 que ja circulaven per l'autopista però que fins ara no es beneficiaven dels descomptes i que quan s'apliqui el canvi sí que en gaudiran.

L'objectiu, per tant, és aconseguir com a mínim un transvasament d'uns 2.000 vehicles més, de manera que la C-55 assolís una mitjana diària de 25.000 vehicles. Si s'assoleixen els objectius de captació, la despesa per a la Generalitat per la bonificació dels peatges serà d'entre 2 i 3 milions d'euros.

Rull va explicar que quan es va començar a aplicar la mesura hi va haver problemes d'informació que es van solucionar gradualment i que, a partir de febrer, el comportament ha estat més homogeni.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook

Calendari laboral i escolar 2017/2018

Calendari laboral 2017 a Catalunya

Calendari Laboral 2018 a Catalunya

Aquí pots consultar tots els dies festius a Catalunya i el calendari escolar 2017/18

 

Enllaços recomanats: Premis cinema