La Diputació de Barcelona rehabilitarà la lleres dels rius Llobregat, Cardener i Anoia perquè s'hi puguin fer excursions a peu o en mitjans no motoritzats, com la bicicleta o el cavall. El projecte neix amb el nom de Vies Blaves i és una de les infraestructures més ambicioses en l'àmbit de la promoció del turisme i la protecció del patrimoni natural que hi ha previst fer els propers anys a la Catalunya Central. Segons la Diputació, cobrirà més de 300 quilòmetres de recorregut fluvial i costarà 25 milions d'euros. Estarà enllestit entre final del 2019 i principi del 2020.

L'alcalde d'Igualada i vicepresident segon de la Diputació, Marc Castells, va presentar el projecte amb la presidenta de l'ens provincial, Mercè Conesa, i el conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, Josep Rull. Castells va assegurar que les Vies Blaves són un projecte "de gran envergadura" i que "anirà més enllà de l'actual legislatura". La Generalitat aposta per reproduir la infraestructura en altres parts del territori si les primeres Vies Blaves són reeixides.

Les comarques centrals seran el pal de paller del projecte. Dels 65 municipis per on passaran les Vies Blaves, 46 formen part de les comarques del Bages, el Berguedà, l'Anoia i el Baix Llobregat Nord. La Via Blava Llobregat començarà a Castellar de n'Hug i recorrerà 186 quilòmetres fins a la desembocadura del riu al Prat de Llobregat. A més, també s'adequaran 110 quilòmetres de variants i accessos. La Via Blava Anoia començarà a Jorba, tindrà 70 quilòmetres i confluirà amb la Via Llobregat a Martorell. Pel que fa la Via Blava Cardener, partirà de Cardona, recorrerà 50 quilòmetres i acabarà a Castellgalí, també al riu Llobregat.

Una part del recorregut ja està reformat i en funcionament. Es tracta del tram que va de Martorell fins a la desembocadura del riu, que té una gran afluència de gent. Alguns trams formen part dels senders de gran recorregut (GR-270) però en alguns només s'hi pot passar caminant i en d'altres cal reforçar les mesures de seguretat. És per això que la Diputació durà a terme una intervenció global a tot el territori, que consistirà en tota mena d'obres de reconstrucció, adequació i recuperació d'espais a l'entorn dels rius (per veure exemples de les intervencions que es duran a terme consulteu la pàgina següent).

Turisme a l'interior

L'objectiu de la infraestructura és, segons la Diputació, "posar en valor la natura i el patrimoni de les comarques de Barcelona i fer que siguin un motor d'atracció turística a l'interior del país". Les Vies Blaves volen atraure dos tipus de turistes: els catalans que visquin a prop i els estrangers.

D'una banda, les Vies han de ser una infraestructura per al país. Els 65 municipis per on passaran les Vies Blaves sumen més d'1,2 milions d'habitants. Si es té en compte l'àrea d'influència, però, el nombre és molt més gran. El 70% de la població de Catalunya, uns 5,2 milions de persones, viu a menys de mitja hora de l'eix del Llobregat.

D'altra banda, la infraestructura ha de ser un nou atractiu per al turisme estranger que arriba a Catalunya atret per la marca Barcelona. En la línia de campanyes recents (per exemple, "Barcelona és molt més"), la Diputació vol descongestionar la Ciutat Comtal i repartir el volum de turistes entre altres municipis de la província.

La Via Blava recorrerà un territori ric pel que fa l'oferta turística. Seran tres parcs naturals, 12 espais naturals protegits, vuit espais turístics i més de 5.000 places d'allotjament entre hotels, pensions, allotjaments rurals, albergs i càmpings. Un dels elements destacats són les colònies tèxtils, 15 en total, que recorden l'ús industrial de l'aigua dels rius.