La fiscalia de Seguretat Viària ha arxivat la denúncia que va presentar l'abril passat la plataforma No Més Morts a la C-55 perquè s'investigués si darrere de les actuacions que en els darrers anys ha portat a terme la Generalitat en aquesta carretera hi havia una possible maniobra per afavorir l'autopista. En aquest sentit, requeria que s'investigués la concessió i posterior allargament que es va fer a Ferrovial de l'explotació de la via de pagament.

Segons un comunicat que ha fet públic la plataforma, la fiscalia ha decidit l'arxivament de la denúncia i no hi ha possibilitat de presentar-hi recurs. No Més Morts a la C-55 expressa la seva "estranyesa pel fet que la decisió de la fiscalia sigui expressada i argumentada amb una brevetat que no casa amb el temps transcorregut des de la presentació de la denúncia fins a la seva resolució". Concreta que en la seva argumentació només "fa esment de qüestions referides a la planificació, execució, concessió i ampliació dels terminis de l'autopista C-16, i dels possibles delictes que es podrien haver produït, que no considera prou argumentats ni provats". Segons la plataforma, l'única referència que la fiscalia fa de la C-55 diu que "si bé és clar que la C-55, pel que exposa el denunciant i les dades objectives que aporta en nombre de sinistres, característiques de la via, mostren que requeriria una actuació immediata per part dels poders públics", tot seguit desestima les afirmacions que fa la denunciant perquè les considera poc provades.

Per a la plataforma, aquesta resposta li dóna a entendre que "precisament la fiscalia no ha volgut verificar allò que tenia més a la ma. És a dir, tot allò referit a vorals, els diferents tipus de separadors de via, l'asfalt, els 10 quilòmetres continuats de murs de separació, els problemes perquè arribin les assistències, la manca d'informació del Servei Català de Trànsit... I la responsabilitat de qui ha dissenyat i executat l'obra".

En el seu comunicat, No Més Morts a la C-55 manifesta que "considerem alhora totalment fracassada la veritable operació que emmascarava l'esmentada obra, que no era altra que desviar trànsit a la C-16 per afavorir el negoci de Ferrovial-Abertis, ja que ni l'actual estat de la C-55 ni els descomptes han reduït significativament el trànsit" a la via, i recorden que dissabte es prepara un tall de protesta per una nova víctima mortal, "i des de la finalització de les obres fins al dia d'avui ja hi ha hagut una mort més que en tot el 2015". La plataforma avança que estudiarà amb els seus assessors legals l'adopció de noves mesures, "entre les quals la reproducció d'aquesta denúncia davant l'autoritat judicial competent".

Quan va fer pública la denúncia, la plataforma No Més Morts a la C-55 la va argumentar sota la sospita que una bona part de les actuacions que la Generalitat ha realitzat històricament al voltant d'aquestes dues vies han anat encaminades a afavorir els interessos de l'empresa Ferrovial, principal integrant d'Autema, concessionària de l'autopista.

Davant d'aquests recels, la plataforma va decidir obrir el front judicial en considerar, segons va argumentar en aquell moment un dels portaveus del col.lectiu, que "hi ha una deliberada actuació dels diferents governs de la Generalitat per afavorir Ferrovial i la C-16". Els documents presentats a la fiscalia feien referència, d'una banda, a l'adjudicació a Ferrovial de l'autopista C-16 i el posterior allargament de la concessió: "els desorbitats rèdits de l'obra, 4.035 milions d'euros, per una inversió de 126 milions, la converteixen en l'autopista més cara de l'estat", subratllava la plataforma.