El departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat ha adjudicat el projecte per incrementar el control viari sobretot de la C-55 i, alhora, de carreteres amb les que s'enllaça com la C-16 i la C-58 al Bages. Es tracta del projecte que ja va avançar Regio7 a principi d'estiu, que preveu la instal.lació d'una completa xarxa de panells electrònics i sensors, amb l'objectiu de poder detectar i informar amb la màxima rapidesa de qualsevol incidència que afecti el polèmic tram sud de l'eix del Llobregat.

Els treballs tenen un pressupost de 2,3 milions d´euros i un termini d´execució previst d´11 mesos, la qual cosa suposa que a final de l'any que ve s'hauria de poder posar en marxa. El projecte inclou la instal·lació de panells d´informació variable a diversos punts de la C-55 i la C-16 i en d´altres carreteres confrontants que indicaran l´estat de les vies i del trànsit, indicant el temps de recorregut. Aquests panells seran en forma de pòrtic o banderola, és a dir, que quedaran just a sobre dels carrils.

En el tram de la C-55 comprès entre Castellbell i el Vilar i Manresa, s´instal·laran senyals de missatge variable (col·locats al costat de la calçada) per informar els usuaris de la velocitat màxima o de restriccions de trànsit en funció de l´estat de la carretera i de possibles incidències. També es disposarà un sistema de sensorització a la calçada, integrat als panells informatius, que permetrà, per exemple, adaptar les restriccions del trànsit a les condicions meteorològiques (pluja, neu...).

L´objectiu és tenir un registre instantani de l´estat d´aquesta via i de qualsevol incidència que hi tingui lloc, i alhora disposar a través d´aquests panells d´un mitjà per traslladar informació immediata als conductors. Tant per alertar d´aquestes incidències com, sobretot, per poder comunicar les alternatives que s´habilitin (essencialment, l´aixecament de barreres a l´autopista) si les circumstàncies obliguen a tallar totalment o parcial la carretera.

El model de referència per aplicar tot aquest sistema són els túnels més moderns que hi ha a Catalunya i que gestiona la Generalitat (com per exemple els de Bracons, entre Osona i la Garrotxa) i les autopistes i autovies.

Monitorització del tram

El pla inclou, a més, un mètode de detecció automàtic d´incidències format per dos sistemes, que es complementaran: un de continu al llarg de tot el tram i un altre en punts concrets mitjançant càmeres amb detecció automàtica d´incidències (DAI). Aquests sistemes permetran donar informació en temps real sobre l´estat de la calçada i el trànsit al llarg del corredor.

També es col·locarà un altre tipus de càmeres fixes al llarg del traçat per verificar les alarmes indicades pels sistemes de detecció automàtics d´incidències i comprovar l´estat general de la carretera.