El tram sud de la C-55 serà a final del 2017 una carretera hipercontrolada. El departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat ha adjudicat el projecte per incrementar el seguiment al minut d'aquest traçat i, alhora, de carreteres amb les quals enllaça com la C-16 i la C-58 al Bages.

Es tracta del projecte que ja va avançar Regió7 (vegeu edició del 3 de juny), que preveu la instal·lació d'una completa xarxa de panells electrònics i sensors, amb l'objectiu de poder detectar i informar amb la màxima rapidesa de qualsevol incidència que afecti el polèmic tram sud de l'eix del Llobregat.

Els treballs tenen un pressupost de 2,3 milions d'euros i un termini d'execució previst d'11 mesos, la qual cosa suposa que a final de l'any que ve s'hauria de poder posar en marxa.

El model de referència per aplicar tot aquest sistema són els túnels més moderns que hi ha a Catalunya i que gestiona la Generalitat (com per exemple els de Bracons, entre Osona i la Garrotxa) i les autopistes i autovies. Una desena de panells electrònics, més una vintena de senyals de format més reduït -també electrònics- es distribuiran al llarg d'aquest traçat i en carreteres i accessos de l'entorn que hi desemboquen, complementats amb sensors i càmeres.

L'objectiu és tenir un registre instantani de l'estat d'aquesta via i de qualsevol incidència que hi tingui lloc, i alhora disposar a través d'aquests panells d'un mitjà per traslladar informació immediata als conductors. Tant per alertar d'aquestes incidències com, sobretot, per poder comunicar les alternatives que s'habilitin (essencialment, l'aixecament de barreres a l'autopista) si les circums-tàncies obliguen a tallar totalment o parcial la carretera.

L'element més visible seran aquests panells de gran format anomenats "de missatge variable", ja que s'hi poden introduir les indicacions que es considerin necessàries en cada moment. D'aquesta desena de panells el departament ja en té molt definides les ubicacions, que es concentraran bàsicament en el traçat d'aquesta C-55 des del nus del Guix, a Manresa, fins poc abans de l'enllaç amb la carretera de Terrassa (C-58). Tot i això, el plantejament del departament és que l'empresa que ara s'ha adjudicat el projecte n'ha de fer al mateix temps la redacció i execució de l'obra. Serà en aquesta concreció del projecte que l'empresa adjudicatària especificarà definitivament on es col·loquen aquests pòrtics i banderoles, i alhora definirà la distribució de la vintena de senyals electrònics complementaris que es preveu acabar instal·lant.

Connectat al Servei de Trànsit

Amb tot aquest operatiu es podrà detectar per exemple, de manera immediata, el perill de calçada glaçada a les zones més obagues amb els sensors de temperatura, que automàticament enviaran un senyal als centres de control perquè activin en els panells les alertes pertinents per als conductors.

Aquests sistemes estaran connectats amb el Servei Català de Trànsit i amb el centre de control que el departament de Territori té a Vic, des d'on s'activen i es coordinen els operatius de manteniment a l'àrea central, com ara les màquines llevaneu. A través de les càmeres es podrà fer un seguiment al moment de l'estat de congestió d'aquesta carretera i valorar amb més agilitat la necessitat d'activar alternatives. Amb la implantació d'aquests sistemes la C-55 serà la primera carretera de la xarxa viària catalana que disposi d'aquest operatiu sense que es tracti d'un túnel o una autovia o autopista.

Els panells electrònics no només estaran ubicats en carreteres, sinó també en vials d'accés, com ara zones de Manresa que connecten amb la C-55, de manera que els conductors ja estiguin alertats abans d'accedir-hi si hi ha cap incidència. Els 10 principals, dels quals el departament ja té una ubicació aproximada (vegeu mapa annex), anirien des d'una primera pantalla (de nord a sud) a la C-16 a Sallent, abans de l'encreuament amb l'eix Transversal, fins a una darrera situada poc abans del túnel de Bogunyà, a Castellbell, i una altra a l'autopista (també a Castellbell) després del peatge. La resta s'instal·larien, en aquest ordre (seguint de nord a sud), a la ronda de Manresa entre el nus de Guix i Viladordis; a la carretera de Viladordis de Manresa com a accés a la C-55; a la zona del polígon de Bufalvent (també de connexió amb la carretera); a l'enllaç de Sant Pau; a la connexió amb la carretera vella (que porta a l'estació de Renfe); a Castellgalí, abans de la trama urbana; i a l'alçada de l'accés a Sant Vicenç.