La Generalitat no s'atura en el seu procés d'implantació del nou model d'oficines de l'Agència Tributària de Catalunya. Es creen una quinzena de noves oficines, però se'n suprimeixen una trentena llarga, segons han denunciat alguns alcaldes, com el d'Igualada, Marc Castells, i presidents de consells comarcals, com David Font, màxim responsable al Berguedà.

El Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya va publicar divendres la licitació dels 14 locals on s'ubi-caran les noves oficines pròpies de l'Agència Tributària de Catalunya (ATC) arreu del territori, d'acord amb el pla de desplegament de la hisenda catalana. Aquest és el tret de sortida al nou model d'implantació territorial de l'agència, basat, segons el mateix Govern, "en una xarxa d'oficines pròpies preparades per prestar els mateixos serveis a tots els ciutadans de Catalunya".

El desplegament territorial d'oficines forma part de l'estratègia de creixement de l'ATC i respon a la voluntat del Govern de preparar l'administració tributària per a l'assumpció de les plenes competències fiscals. Aquesta implantació arreu del territori serà imprescindible en el moment en què l'ATC assumeixi la recaptació executiva dels deutors de les sancions de trànsit i dels principals ajuntaments, i una vegada hagi denunciat el conveni amb els registradors de la propietat, vigent actualment.

El concurs públic especifica en 14 lots les dades d'ubicació, superfície construïda (entre els 200 i els 650 metres quadrats) i preu màxim (entre 4,5 euros i els 9 euros el metre quadrat mensual) que hauran de complir els locals. El preu que s'ofereix per al local de Manresa està a la franja de preus baixos, a 7 euros el m2, per sota del que es demana a Vic i a la Seu d'Urgell, 9 euros per m2. En el cas de Manresa, es busca un local entre 200 i 400 m2.

Per determinar la ubicació dels locals s'ha estudiat el volum d'actuacions actuals i la divisió territorial pròpia del país. També s'ha valorat el volum d'habitants del territori d'influència de l'oficina, la distribució d'activitats amb transcendència tributària futures i la distribució territorial dels treballadors de les oficines liquidadores. En relació amb el rang de superfícies, s'ha tingut en compte l'estudi funcional fet per l'ATC dels llocs de treball necessaris i els diferents espais que han de tenir totes les oficines.

La formalització dels contractes es preveu per al gener del 2017, i la seva vigència s'iniciarà en el moment de la firma, tot i que les obligacions econòmiques del lloguer no s'exigiran fins a tres mesos després, perquè abans s'hauran de dur a terme les obres d'adequació dels locals. L'ATC encarregarà aquests treballs a Infraestructures de la Generalitat de Catalunya, SAU (Infraestructures.cat).

Com a pas previ a la presència territorial, l'ATC avançarà l'obertura de l'oficina del barcelonès nord, que completa la xarxa d'oficines pròpies fins a un total de 15, i passarà de les quatre delegacions actuals a les dinou previstes finalment. Concretament, es tracta d'un local d'uns 850 metres quadrats, amb capacitat per a 45 persones, situat al carrer Joan d'Àustria de la capital catalana.

El contracte està a punt de firmar-se i es preveu que iniciï l'activitat a principi del 2017. Aquesta oficina donarà servei als contribuents de la part nord de Barcelona i als municipis del barcelonès nord. La resta de ciutadans de la capital continuaran essent atesos per la delegació central, ubicada al barri de La Marina.

Segona fase

De forma simultània, i per tal de reforçar la proximitat i capil·laritat del servei de l'ATC al contribuent, es durà a terme una segona fase de desplegament, que inclourà personal propi a oficines de la xarxa de Tributs de Catalunya, i mitjançant la finestreta única establerta per conveni a 142 oficines, en col·laboració amb les administracions locals (diputacions, consells comarcals i ajuntaments).

L'ATC vol recuperar l'encàrrec a l'administració de l'Estat (AEAT) de la recaptació executiva dels deutors i també la liquidació de l'impost sobre successions i donacions i de l'impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats que es paguen fora de les quatre capitals de província, encarregats des de fa anys a través d'un conveni al deganat dels registradors de la propietat. En aquest sentit, el departament de la Vicepresidència i d'Economia i Hisenda ha formalitzat una taula de treball amb els registradors per coordinar-se en el moment de la denúncia del conveni, que venç l'any que ve.

Avui l'ATC recapta directament 1.242 milions d'euros dels 3.097 milions provinents d'ingressos tributaris que no estan subjectes a les bestretes del sistema de finançament, xifra que representa el 40% del total. En la primera fase de desplegament competencial es passaran a recaptar 2.306 milions d'euros anuals.

Queixa sindical

Coincidint amb la publicació del decret al Diari Oficial de la Generalitat, la Central Sindical Independent i de Funcionari (CSIF) adverteix que hi haurà una trentena de municipis que perdran les oficines liquidadores. El sindicat, compartint el fil argumental de l'alcalde d'Igualada, Marc Castells, assegura que de les 53 oficines que hi ha ara al país es passa a un model de 15. I adverteix que es tancaran les de l'Hospitalet, Esplugues, Igualada, el Vendrell, Amposta, Arenys de Mar, Balaguer, Berga, Cerdanyola, Cervera, Falset, Gandesa, les Borges Blanques, Lloret, Martorell, Mollet del Vallès Montblanc, Olot, Palafrugell, Palamós, Pineda de Mar, Puigcerdà, Ripoll, Roses, Rubí, Sant Cugat, Sant Feliu de Guíxols, Sant Vicenç dels Horts, Sitges, Solsona, Tremp, Valls, Viella i Vilanova i la Geltrú.