La producció de cervesa artesana a la Catalunya central es troba en el seu millor moment. El creixement i la confirmació del sector és una realitat palpable que es demostra amb les diverses marques que segueixen sorgint. En la última dècada, les petites empreses dedicades a produir aquesta beguda alcoholica de manera artesanal han augmentat la seva presència. La gran majoria han passat d'agafar-s'ho com un 'hobby', el de crear la cervesa per al seu pròpi cosum, a ser un veritable negoci amb exportació a tot el territori nacional i estatal i fins i tot internacional. "Erem un país on es bevia molt cervesa industrial. Realment ara la gent comença apreciar el que és una cervesa feta amb molt més tacte", explica a Regió7 David Garcia, de cerveses Grenyut.

Degustar un producte fet al territori, amb gustos, matisos, olors i aromes que el diferencien de la típica cervesa industrial és el seu gran reclam. No només ofereixen una única opció, sinó que produeixen diferents tipus de cervesa, cada una amb una peculiaritat diferent. El consumidor sap apreciar aquesta varietat qualitativa i acaba notant la diferència sensorial en comparació amb la industrial. Això fa que la oferta creixi al matex temps que augmenta la demanda. Marques com Cerberus (Artés), La Pirata (Súria), Grenyut (Santpedor), Guineu (Vall de Torroella o Quer (Berga), es van reunir al Sallent OktoberFest per continuar difonent les seves creacions i per confirmar la salut de ferro en la que es troba el sector.

Josep Ramiro, treballador a Cervesa La Pirata, confirma el punt àlgid en el què es troba la producció en aquest territori: "La cervesa artesana viu un boom al Bages i a tot Catalunya. No sabem fins a on arribarà, però de moment funciona molt bé. Ara mateix és la moda. Si fa pocs anys era el vi, ara és la cervesa. Veurem què passa quan se superi aquesta onada, però avui en dia és un luxe treballar al sector", afirma. En la mateixa línia opina l'August, representant de la cervesa berguedana Quer: "Cada vegada venem més producte local, tant aquí com a l'estranger. Quan vam començar era difícil, però ara estem molt contents. Hi ha un consum, una curiositat per part dels clients. És un moment molt bo ja que cada vegada trobes més bars, restaurants o botigues on hi pots pendre una cervesa artesana", va dir.

Un negoci rendible

Tot i que els objectius de les marques de cervesa artesana de la Catalunya Central s'allunyen de les grans pretensions econòmiques de les multinacionals, els cervesers del territori poden viure de la cervesa que produeixen. A base d'esforç i dedicació, la recompensa econòmica acaba arribant: "Si tens una empresa i hi apostes fort, deixant-hi temps, hores de treball, visites a comercials... pots viure d'això. A la nostre empresa sóm quatre. El que sí és cert és que s'ha de vendre molt. És un producte barat i per tant, has de donar-li sortida en quantitat per treure'n sous", explica Miquel Piqué, de Cerberus.

El format principal de vendes de les empreses cerveseres del territori són els distribuïdors. Al tenir pocs treballadors en nòmina, generalment menys d'una desena, la seva feina s'ha de concentrar en la producció artesanal de la cervesa. Els distribuïdors doncs, s'encarreguen de fer circular el producte pels diferents establiments. La gran majoria també tenen una pàgina web on ofereixen el producte. Aprofiten les fires per fer difusió de les elaboracions i per apropar-les a un públic cada vegada més receptiu i nombrós.