La Generalitat va descartar ahir davant dels alcaldes bagencs que el peatge de la C-16 aixequi automàticament les barreres cada cop que un accident talli les saturades vies alternatives, la C-55 i la C-58.

Aquesta era la principal reivindicació amb què els representants polítics del Bages es presentaven a la reunió amb els responsables de Trànsit, de Territori i dels Mossos, convocada arran de l'evidència que el protocol d'aixecament de barreres de l'autopista no s'havia activat en els últims col·lapses de la C-55, causats per accidents. Però només van rebre el compromís del Govern d'intentar agilitar el protocol i d'ampliar-ne el tram d'afectació, ja que, fins ara, en el cas de la C-55, només preveia activar-se en casos d'incidències entre Manresa i Castellbell, però no a partir de Monistrol.

Per aquest motiu, els polítics bagencs van sortir de la trobada amb un sentiment "agredolç", en paraules del president del Consell Comarcal, Agustí Comas (ERC). "Estem contents perquè hem posat el problema sobre de la taula i s'han compromès a millorar el protocol, per fer-lo més flexible". Però, en canvi, va reconèixer, "ens hauria agradat que haguessin acceptat que el peatge, per defecte, s'aixequés cada cop que es produís una incidència a la C-55 o a la C-58. I això no ha estat així".

Tot i la valoració positiva per la revisió del protocol, el president del Consell d'Alcaldes, Ferran Estruch (ERC), tampoc no va sortir convençut de la reunió. "Ells diuen que han de valorar cada accident, abans de decidir si aixecar les barreres, i nosaltres diem que, si hi ha qualsevol incidència, les barreres s'han d'aixecar i punt", va dir. "El protocol s'ha demostrat que no ha funcionat fins ara. Per tant, la solució és obrir el peatge amb rapidesa cada cop que hi hagi una incidència", va afegir.

A banda de Comas i d'Estruch, a la reunió, celebrada a Barcelona, hi van ser l'alcalde de Manresa, Valentí Junyent (CDC); el de Castellgalí, Cristòfol Gimeno (PSC); el de Monistrol, Joan Miquel (ERC), i el de Sant Fruitós, Joan Carles Batanés (GFP), a més a més dels vicepresidents del Consorci Viari de la Catalunya Central, Olga Sánchez (regidora de CiU de Manresa) i Llorenç Juanola (Montepio).

Per part de la Generalitat, hi van acudir, entre d'altres, la directora del Servei Català de Trànsit, Eugènia Domènech; el director general de Mobilitat, Xavier Flores; el cap de Trànsit dels Mossos, el surienc Miquel Esquius; i la delegada de la Catalunya Central, la santpedorenca Laura Vilagrà.

En la trobada, els Mossos van assegurar que, en els darrers casos d'accidents a la C-55, van complir el protocol, però van reconèixer que es tracta d'un sistema millorable. Segons van explicar, cada cop que es produeix un accident, les patrulles han d'acudir a l'indret per tal de valorar la situació i la previsió de restabliment de la circulació, ja que, en funció de les característiques de l'accident, el desviament del trànsit cap a l'autopista C-16 podria ser contraproduent i provocar encara més cues.

Davant d'això, Trànsit va descartar alliberar el peatge cada cop que es produeixi un accident, però es va comprometre a estudiar com millorar el protocol. Per exemple, ampliant el tram d'afectació a la C-55. Fins ara, el pla només s'activava en cas d'incidències en el tram entre Manresa i Castellbell, que és el paral·lel a l'autopista. Per això, en l'accident de dilluns al matí a Monistrol, no es va ni valorar l'activació del protocol, perquè quedava fora del tram d'afectació, però, òbviament, va embussar igualment tota la C-55. Una altra millora que s'estudiarà, segons Trànsit, és una aplicació diferent del protocol en dies feiners i en festius, per evitar situacions com la de diumenge, en què es va formar un gran col·lapse per un accident a Castellbell en plena operació retorn del cap de setmana.

Segons el compromís del Govern, la revisió del protocol es començarà a debatre dijous en una reunió entre Trànsit, Mossos i Territori. D'aquí a quinze dies, es tornarà a citar els polítics bagencs per explicar-los el resultat de l'estudi.

El Manifest d'Alcaldes, vigent

El president del Consell d'Alcaldes, Ferran Estruch, explicava ahir que la reunió es va convocar exclusivament per debatre el protocol d'aixecament de les barreres i que, per aquest motiu, no es va centrar en la reivindicació històrica del Bages d'alliberar la C-16 i desdoblar la C-55. "Són reivindicacions que vam exposar al Manifest d'Alcaldes de l'any passat i que avui mantenim íntegrament", va assegurar, sense entrar a valorar el comunicat propi que va fer l'alcalde socialista de Castellgalí en sortir de la trobada. "Fins ara, hi ha hagut unitat d'actuació i entenc que ha de continuar així", va assenyalar.