El volum de trànsit a l'eix Diagonal ha crescut més del 30% en els cinc anys que fa que es va inaugurar i actualment la mitjana que registra al llarg de tot el seu recorregut, des de Manresa fins a Vilanova i la Geltrú, s'apropa als 15.000 vehicles diaris.

Aquest cap de setmana es compleixen cinc anys justos de la posada en servei d'aquest eix (el desembre del 2011), que connecta de manera molt directa la Catalunya Central amb l'autopista de Tarragona i la costa.

El primer any complet de funcionament, el 2012, aquesta carretera va registrar una mitjana d'11.199 vehicles diaris al llarg del seu traçat. Aquest 2016 (amb dades fins a l'octubre) els registres se situen en 14.676 vehicles al dia. L'eix Diagonal ha mantingut un creixement molt sostingut al llarg d'aquest període de funcionament, amb increments constants d'un any a l'altre, sempre per damunt del 5%. El salt més important, però, s'ha registrat precisament aquest any, ja que entre les dades del 2015 i les del 2016 recollides fins ara hi ha un creixement de més de 1.200 vehicles diaris de mitjana, el que equival al 9%.

D'aquests 14.676 vehicles de mitjana diària, un de cada deu són camions. És a dir, uns 1.300 al dia, segons les dades facilitades pel departament de Territori i Sostenibilitat, que constaten aquest creixement global i també en particular dels camions a l'eix Diagonal. El que no s'ha facilitat són dades desglossades ni per trams de carretera ni per mesos.

Atenent a les xifres dels anys precedents es posava de manifest des de la seva posada en servei que aquesta carretera ha esdevingut una porta d'arribada a la costa tarragonina, ja que els mesos de més trànsit, de llarg, són els de juny, juliol i agost, amb volums de trànsit fins al 30% superiors als més fluixos (els mesos d'hivern). Agafant també les xifres d'anys anteriors, el tram més concorregut d'aquest eix -compost per les car-reteres C-37 i C-15- és el que va de Vilafranca a Vilanova, seguit del d'Igualada a Vilafranca i, finalment, el de Manresa a Igualada.

L'eix Diagonal té una longitud de 67 quilòmetres. Es va inaugurar el 2 de desembre del 2011 i va suposar una inversió de 368, 4 milions d'euros. Es va tirar endavant mitjançant el model de peatge a l'ombra (assumeix el cost inicial la concessionària, que comença a recuperar els diners a partir de la posada en servei de carretera, amb un cànon que li paga el Govern per cada vehicle). La concessió és de 33 anys i es calcula que la Generalitat n'acabarà pagant 1.339 milions d'euros.