Montserrat executarà aquest any un projecte de rehabilitació de la passarel·la que permet accedir a l'àrea del monestir. Una intervenció que té com a principal objectiu garantir la plena seguretat del pont, construït fa quatre dècades, però també aplicar alguna mesura que permeti camuflar la infraestructura i, en conseqüència, reduir l'impacte visual que té des d'una panoràmica general sobre el conjunt de la muntanya.

El gros dels treballs es concentrarà a la part inferior de la passarel·la, és a dir, a l'estructura sobre la qual s'aguanta. Es tracta d'un entramat de bigues de ferro a la vista que s'assenten damunt d'uns fonaments de formigó situats sobre la roca que hi ha al costat del traçat final del cremallera de Montserrat. El projecte, que té com a principal dificultat l'accés dels operaris a l'espai on s'ha de treballar, preveu fer una revisió i un sanejament general de l'estructura (estat de les bigues, soldadures, fixacions...) i posteriorment fer-hi una intervenció perquè no quedi tan a la vista. Fonts del Patronat de Montserrat han explicat que en els estudis previs que s'han realitzat per al projecte «no s'ha detectat que hi hagi cap situació de perill per l'estat de l'estructura», però que «després de 40 anys s'ha considerat necessari fer-hi una intervenció per posar-la al dia, ja que al llarg d'aquest temps pràcticament no s'hi ha fet res». El projecte té un cost previst d'uns 500.000 euros, dels quals la Diputació n'hi posarà 300.000; el departament de Presidència de la Generalitat 100.000 més i el Patronat els altres 100.000.

Aquest viaducte es va començar a construir a la meitat de la dècada dels 70 del segle passat, i es va vincular a les obres de construcció i millora de la carretera de Can Maçana. Es tracta d'una passarel·la de 150 metres de longitud i d'uns 30 metres d'alçada respecte de la base al punt màxim. Es va posar en servei l'any 1976 i la seva construcció va permetre guanyar un espai molt important a l'entrada de l'àrea del monestir, a l'espai que va des d'on ara hi ha el restaurant fins a la plaça de sortida de l'estació del cremallera. Fins aquell moment, en aquest punt només hi havia una carretera estreta a tocar de les parets del recinte monàstic.

Amb l'estructura de la passarel·la -que es va fer amb coberta per aixoplugar els turistes que hi transiten des de l'aparcament- es va quadruplicar l'espai de manera que es va guanyar amplada per al tram final de la carretera i per a una àmplia zona de pas de vianants (una part és on ara s'instal·len les parades dels matonaires).

Actualment s'estan fent tasques de condicionament per poder iniciar les obres en uns quinze dies, i es preveu que s'allarguin com a màxim cinc mesos.