A l'institut Quercus de Sant Joan la primera mitja hora de la jornada lectiva es dedica a llegir. El brogit de l'entrada al centre a les 8 del matí es converteix de seguida en silenci. A totes les aules, des de primer d'ESO a segon de batxillerat, cadascú obre un llibre (professorat inclòs) i comença a llegir fins a 2/4 de 9. Amb la voluntat de desenvolupar l'hàbit lector, millorar el rendiment acadèmic i el bagatge cultural dels alumnes, l'institut santjoanenc ha implementat aquest curs el programa ILEC, d'Impuls de la Lectura. I els resultats són satisfactoris.

El Quercus de Sant Joan ja fa anys que treballa en el foment de la lectura, i ha aprofitat el programa per enriquint-lo i fer el seu propi projecte. Els nois i noies comencen la jornada escolar amb 30 minuts diaris de lectura lliure i en silenci. A cada aula hi ha una caixa amb llibres i els joves en poden escollir un, demanar-lo en préstec a la biblioteca del centre o portar-lo de casa. La qüestió és llegir. Cada alumne disposa d'un diari on apunta la data en què comença i acaba el llibre i un espai per fer comentaris sobre l'obra. També s'ha construït un «arbre de lectura», on pengen fulles verdes, taronges o vermelles segons la seva impressió de l'obra.

La coordinadora pedagògica, Iolanda Llohis, impulsora del projecte juntament amb la professora de Ciències, Marta Cases, assegura que, tot i les iniciatives que ja duia a terme el centre, es van adonar que «els alumnes llegien poc». Arran d'això, van proposar aquesta mitja hora de lectura diària, que s'aconsegueix restant 5 minuts de cada matèria, ja que «la lectura és una competència transversal». Asseguren que «el resultat és molt bo» i que «a llarg termini millorarem claríssimament la competència lectora dels alumnes, perquè d'entrada ja adquireixen l'hàbit».

Augmenta la concentració

Segons les impulsores, l'hora següent a la lectura «els alumnes estan molt receptius i comencen el dia relaxats i tranquils». Per a Llohis, «el silenci, la concentració i la lectura fan que després siguin capaços d'aprofundir més en les matèries». El projecte es completa amb activitats com visites d'escriptors, un concurs de Booktubers o un club de fans dels llibres. Una important moguda al voltant del llibre i la lectura que, fins i tot, la biblioteca i alguna llibreria del poble han notat, perquè els préstecs i les compres han augmentat. Un exemple que el projecte qualla i traspassa els murs de l'institut.